Cykling i Vogeserne 2013.

Vor sommerferie var i år planlagt til at starte i Schweiz, men turen dertil gav mulighed for et par dage i ”Vogeserne”.  Og vi søgte ind i området nær Colmar. Frankrig, ikke langt fra motorvejen Frankfurt-Basel.Wienerschnitzel

Af omtale havde vi hørt meget godt om området, som værende smukt (vi havnede jo lige midt i Alsace) , og særdeles godt for cykling.  Via ”Tour-Magazin” havde jeg planlagt et par cykelture hernede, og ved hjælp af ”Booking.com” var det lykkedes os at find et godt sted at bo. Transporten hertil gik så godt at vi ikke havde behov for at overnatte undervejs (12 timer for 1200km), og vi kom så frem én dag før beregnet. Det kunne det lille ”b&b” i ”Husseren-les-Charteaux” ikke håndtere, men vi fandt et udmærket hotel i selve ”Colmar” til en enkelt overnatning og en restauration der kunne servere en stor Wienerschnitzel, som man jo skal have efter sådan en køretur.

Søndag d.29 juni 2013

Klar til 1. tur

Tidligt næste morgen checkede vi ud fra hotellet, og kørte tilbage til vores vært i ”Husseren-les-Charteaux”, som gav os lov at parkere hos ham indtil vi kom tilbage senere fra vor cykeltur, hvor han så også ville have værelserne klar.

Uden anden kendskab til området havde jeg ved hjælp af fantastiske beskrivelser i det tyske cykelblad ”Tour” planlagt 2 ture. Den ene selvfølgelig med den kendte ”Gran Ballon” og den anden, en rundtur med ikke mindre en 6 små pas.  Alt selvfølgelig plottet ind i Garmin.

Vejret var fint – vejrudsigten tvivlsom! Skyer i forskellig farve skiftede hastigt hen over himlen, og det kunne blive ”hvad det skulle være”, så med en regnjakke i lommen begav vi os på vej.

Husseren-les-Charteaux ligger i ca. 400 m højde ca. halvvejs oppe ad bjerget Schlossberg (med 3 slotte på toppen), så først ca. 200 m nedad til forbindelsesvejene der kunne bringe os videre. Vi fandt ret hurtigt ud af de har ret mange vinstokke heromkring.  Eguisheim, Wettolsheim, Wintzenheim og Turckheim mod Munster, hvor vi ca. havde kørt 30 km. Herfra gik det pænt opad mod ”Col de la Schlucht” i 1139m, som vi nåede efter ca. 50 km.Vinmarker

De næste små 20 km kørte vi nu oppe i højden (1100 - 1200m) på ”Route de Crêtes”, med mange smukke udsigter undervejs. Indtil vi besluttede at dreje fra, og sprang over de sidste 7km og 150 højdemeter op til selve Gran Ballon, p.g.a. frygten for regnvejr. Vi havde trods alt kørt 70 km, og havde et par timer hjem endnu. Så via D410 gik det tilbage til 200m højde over der næste 25 km. Og da vi så fandt ud af systemet med cykelveje ved siden af de meget trafikerede (hvor man ikke må cykle) gik det også fint med at finde hjemad, og så var der jo blot de sidste 200 højdemeter til "Husseren-les-Charteaux".

120km og 1630 højdemeter blev det til – Fin tur. !

- og hjem til den hyggelige terrasse, midt i vinmarken, hvor dagens tur kunne afsluttes med en kold øl.

Col de la Schlucht

Udsigten fra "Routes de Crêtes"

kolde øl på terrassenEguisheimStorke i Eguisheim

At finde et sted at spise aftensmad er heller ikke et problem, når man bor nabo til en by som ”Eguisheim”, med mange hyggelige gader og gode spisesteder. Endvidere er byen også kendt for sine mange storke. Flere beboede storkereder på byens tage. Nogle siger de faktisk er så mange at det næsten er et problem.

Mandag 1. juli.

"Husseren-les-Charteaux" er et herligt sted at vågne, når soslen skinner og man har ferie. Udsigten fra vores b&b kunne der heller ikke klages over.

Når man planlægger ture ud fra kort, er det ikke altid det bliver helt hensigtsmæssigt. Til denne dags tur havde jeg valgt ”Trois Epis” som start-by. Hvilket betød vi i bil, et par gange kom op og ned ad en bjergside, hvilket vi kunne have undgået ved at starte i ”Ammerschwihr”.  Men hvad ? – det blev turen ikke dårligere af. ! Og så kom vi også til at starte med 8 km ren nedkørsel – herligt!.

Fra Ammerschwihr var der 30 km næsten fladt gennem vinmarker og alle de små byer som sikkert er kendt af vinelskere. ”Bennwihr”, ”Riquewihr”, ”Hunawihr”, ”Ribeauvillê”, ”Hippolyte”, ”Kintzheim”, ”Châtenois”, ”Diffenbach-au-Val” o.s.v.

Efter ca. 45 km var vi i Villê og kørte mod ”Lièpieve” og dagens første pas. ”Col de la Fouchy”, 608m. Bakkerne er bløde og toppene små, og ligger ofte omgivet af træer, men et herligt smukt og varieret landskab at cykle i.

Videre mod  ”Ste.Marie-aux-Mines” hvor vi kørte mod ”Ribeauville” og dagens 2. ”Col”. ”Col Haut de Ribeauville”, 742m. i næsten umiddelbar forlængelse af denne kørte vi over ”Col de Freland, 831m. Gennem byen ”Aubure”, hvor en lille stigning på den anden side byen, og et skilt med manglende inskription, næsten bad om at stedet blev kaldt ”Col de Aubure”.  Denne fortælling er garanteret den eneste der kan berette om denne ”Col” og samtidig kan vise et skilt (***)der ser næsten helt officielt ud.??

Vi havde nu kørt 100km og været af sted i over 4 timer, og begyndte så småt at se os om efter et sted, man kunne få en sandwich og noget koldt at drikke. I Italien skal man sjældent gå mange meter, inden der findes en café, som kan tilfredsstille ethvert behov.  Frankrig viste sig at være ganske anderledes. 4 steder blev vi afvist, med besked om køkkenet var lukket. 2 hoteller og 2 caféer havde kun samme besked. Ingen hjælp at få. Først da vi nåede helt til byen ”Bonne Homme” fandt vi et hotel (i øvrigt drevet af en Italiener - Fam.Atzoni) som var villige til at hjælpe os. 2 super-sandwiches og 2 cola. Lige hvad vi skulle bruge for at komme videre.

Kort efter byen stod vi på turens næste ”Col”. ”Col de Bonhomme”, 949m.  Herfra 5 km til turens højeste punkt, ”Col du Calvaire” 1134m. Undervejs derop passere man lige ”Col du Louchpach” – faktisk uden at bemærke det.

Fra skiområdet, som der faktisk er heroppe, går det nu nedad over 11 km til ”Orbey”, hvor vi ser de første skilte retur til vores startby. 11km tilbage, hvor vi blot lige skal 300m op, og ned igen.

Vi havde været af sted i 6t11min og havde kørt 135km og 2375 højdemeter over 6 (7) pas.

Hele dagen med fint vejr og i det hele taget en rigtig fin tur, som helt sikkert gav lyst til at vende tilbage til dette område.