Med IAM til Harzen 10. til 13 Juni  2004

Der pakkes cyklerFor at være lidt mere sikker på godt vejr var turen i år skubbet til Juni måned. Forventningsfulde mødtes vi på  Navervej ved klubhuset for at pakke cykler, og med ”Vito’en” (var med som følgebil på hele turen) godt pakket med cykler, og resten på div. cykelanhængere rullede karavanen på 6 biler af sted mod bestemmelsesstedet, kun ganske lidt forsinket i forhold til planen, som var kl. 17,00. I år var vi 22 cyklister og Jens som chauffør i følgebilen.

Ca. 6 timer og 586 Km senere rullede vi ind på parkeringspladsen ved ”Bergpension Hannelie” i St. Andreasberg, Oberharz. Vi havde haft fortrinlig kørevejr, og havde midtvejs gjort et lille ophold for at indtage de medbragte madpakker, og de der ikke havde været med sidste år,  nåede også, på de sidste 15 Km op til byen, at få en fornemmelse af at det hele ikke er fladt heromkring.Fødselaren får gaver

De cykler, der var transporteret på anhængere, blev afmonteret og sat under forsvarligt lås og slå, værelserne blev fordelt og alle mødtes i restaurationen for at skylle det værste rejsestøv ned med noget af det gode tyske øl samt en ”Feuerstein”, sponsoreret af værten. Klokken passerede herefter 12,00 og inden vi gik hver til sit måtte der afsynges fødselsdags-sang for Bent-Åge.

Fredag d. 11 Juni.

Dagens tur var planlagt til at starte kl. 09,30 så der var fin tid til morgenmad og at få cyklen gjort klar. Under morgenmaden faldt der et par dråber regn, men ikke nok til at ødelægge forventningens glæde. Bent-Åge’s  fødselsdag  måtte jo være en el. anden form for garanti for godt vejr ?  Eller hvad -?. I hvert Torben holder morgen-briefingfald var der små dannebrog på bordet.  Skyerne spadserede rask hen over himlen og vi kunne blot håbe det ville holde tør hele dagen.  Men med Jens i følgebilen, var det blot at smide en taske ind her, med hvad man mente at kunne få brug for i løbet af dagen. Efter en kort briefing fra turleder-Torben, var det af sted ud fra Hotellet, for allerede efter 100 meter at køre  forkert, da vi overså den første afkørsel. Det var eneste gang i løbet af de 3 dage, vi var på vildspor og kun ganske kort. Torben havde hjemmefra planlagt de 3 dage, og guidede os med stor sikkerhed rundt i terrænet.

Brocken 1142 mPlanen for første dag var ca. 90 Km, inklusive at køre op på Brocken (Bloksbjerg).  ”Pension Hannelie” ligger i den højeste del af St. Andreasberg i ca. 650 m højde, og de første 6 Km var nedad på knapt tørre veje med mange nedfaldne blade, så det var forsigtig kørsel, men herligt at komme af sted.  Efter ca. 25 Km står vi ved foden af ”Brocken”, hvor biler ingen adgang har, så vi får det tøj, vi skal bruge fra følgebilen til den efterfølgende (kolde) nedtur, og bevæger os opad.

Som noget nyt på turen havde bestyrelsen i år introduceret den gule ”Harzen-Champ-2004”-trøje.

Jo-vist blev der kørt stærkt deropFlere gange i løbet af de 3 dage ville der være mulighed for at køre point hjem, som gav rettigheden til at bære denne trøje. Første gang var de 10 Km til toppen af Brocken. Højdeforskel  – næsten 500 meter. Som ventet blev førergruppen mindre og mindre efterhånden som toppen kom nærmere, men en godt kørende Poul Erik afværgede i sidste øjeblik et angreb fra Henrik som kom bagfra med fuld fart. I løbet af få minutter var alle samlet på toppen, og sammen med flere hundrede pensionister, som netop blev læsset af det lille tog, der kører til toppen,  indtog vi en fortjent kop kaffe m/Apfel-strudel i restauranten. Efter ca. ½ times tid vendte vi igen nedad. Forsigtig kørsel, da jeg ikke erindrer at have kørt på dårligere vej end her. Store huller, store buler i asfalten så styret flere gange er ved at blive slået ud af hænderne. Men O.K. – vejen er ikke lavet til cyklister !! - På turen opad havde vi haft en smule regn, men resten af dagen forblev tør. Endnu 45 Km blev det til i det kuperede terræn, og sidste pointjagt var de sidste 9 Km hjem til hotellet. Fin vej som sluttede en smule nedad, hvor Lars overlistede Poul Erik, men ikke nok til at kunne fravriste ham ”den gule”

"Har vi styr på det, eller hva´?550 m RodelbahnVi enedes om et hurtigt bad, og så over at prøve den ”Rodelbahn” vi kunne  se fra hotellet. 550 meter bobslæde-bane for de som turde, efterfulgt af en plads i solen på et ”lille sted”, hvor de serverede både det ene og det andet til vore halvtomme ”depoter”

Undertegnede på vej ned.

Hjemme på hotellet havde de ventet os allerede kl. 19,00 til aftensmaden, så Den gule "Harz Champ" trøjedet var direkte til bords ved hjemkomst.

Efter maden overrakte ”løbskommisær”-Torben, den gule trøje til Poul Erik, som han skulle køre i næste dag (+ vaskepulver, hvis han skulle af med trøjen i morgen).

Lidt tysk øl blev det også til, men ikke for sent i seng – i morgen er det den lange tur. !!!!

Ruten Dag 1 - blev på 93 Km – 1710 højdemeter – og vi var af sted i 5 tim 22 min.

Rutebeskrivelsen iflg. Torben:1. dag - 1710 højdemeter

Som det ses på kurven var der ca. ½ times pause på toppen af Brocken.

Lørdag d. 12. juni.

En af de smukke udsigterPlanen var ca. 175 Km, et stykke på den anden side 2000 højdemetre og så i øvrigt at få frokost i Harzgerode. Udgangstempoet var roligt med tanke på, hvad der ventede, men allerede efter 35 Km blev vi kastet ind i den første pointjagt. En stigning på små 7 Km med en stignings-% på over 7 op til byen Hohegeiss. Peter kørte som sædvanligt i sin egen klasse og var som altid første mand oppe (men talte ikke med i konkurrencen), men midtvejs kom Henrik igen malende forbi i et tempo ingen kunne følge og snuppede max-point foran Poul Erik. Under opkørslen åbnede skyerne med lidt regn, og i løbet af dagen endnu et par små byger, men ikke mere end vi hurtigt var tørre igen.

Efter godt 90 Km kørte vi ind i Harzgerode, hvor vi, samme sted som sidste år, fik serveret en gang pasta med gullasch. Solidt måltid til at klare resten af dagen, hvorom rygtet sagde at de værste stigninger endnu ventede. Harzen-området er et rigtigt godt cykelområde. Veje i god kvalitet (på nær Brocken) og ikke alt for megen trafik. Turen hjemad gik gennem et område med opdæmmede søer og flotte udsigter, for at slutte med opkørsel til St.Andreasberg den samme vej,  som vi i går havde forladt byen. 4Km m/5,6% stigning efterfulgt af 1,5Km fladt. Skulle Poul Erik rystes – skulle det være nu. Den fik ”kniven” lige fra starten, men desværre var han for godt kørende og rullede forbi på målstregen. Nu sad ”den gule” vist fast. (så var han jo også fri for at vaske den).

Harzgerode

9½ time var der gået siden vi startede i morges, og alle var godt brugte, men efter badet og inden  aftensmaden samledes vi på terrassen til ”nr.3” til et glas rødvin

Rødvin på terrassen

Og er der så noget så godt som et solidt aftensmåltid (her i form af en stor schnitzel),  et godt glas rødvin, en kop kaffe og en kold øl. ?

Hvis man dømmer efter stemningen, havde det en god virkning, og så fremmer det også en naturlig træthed oven på sådan en dag. Men inden vi sluttede – igen fortjent hyldest til ”den gule”, samtidigt med vi på et par ”omvandrende PC’er” fik set dagens billeder.

VærtsparretFormand-Peter lod værtsparret kalde frem for at modtage et billede af hele holdet fotograferet foran hotellet. Vi håber at se det hængt op i restaurationen næste år, sammen med de mange andre tilsvarende billeder der hænger der. Værten kvitterede straks med en hel flaske ”Feuerstein på lastbil” samt et gavekort på et stk. schwartz-beer til hver af deltagerne – næste år.

Harzen 2004

Ruten Dag 2 – blev på 176 Km –  2480 højdemeter - og vi var af sted i 9 tim 35 min

Rutebeskrivelsen iflg. Torben:

Som det ses (på det flade) midt i billedet var der næsten én times frokost

St. Andreasberg

Søndag d. 13 Juni.

På forhånd var søndag dagen med den bedste vejrudsigt, og forventningerne var der – men nej – allerede da vi slog øjnene op, kunne vi høre vandet pible mod tagsten og rude for at samles og sagte risle ned gennem nedløbsrøret. Det lignede noget rigtigt ”jeg er kommet for at blive”-regn. Men alligevel var alle besluttet på også at cykle denne dag. Starten var rykket frem til 09,00 og planen var ca. 60 Km. Fra Hotellets beliggenhed i 650 m højde kørte vi nord ud af byen, hvilket vil sige vi ender i 820 m´s højde inden det går nedad igen. Så går det til gengæld også nedad i ca. 25 Km, og nogle steder er der basis for meget høje hastigheder. Sidste år hørte vi nogle der havde passeret 80 Km/timen, men med våde veje som nu, kom vi slet ikke i nærhed af sådanne hastigheder. Alle fandt sit eget tempo og listede sikkert ned. Kørsel i regn slider meget på bremsebelægningen, og for mit eget vedkommende var jeg nødt til at stoppe for at skifte belægningen til mine bag-bremsere, da virkningen efter nogen tid var lig 0. Lidt ærgerlig med alt det vand, da det er både en god og smuk nedkørsel. Ved foden af bjerget/bakken samledes vi igen. Vi var da i små 200 m højde og havde kørt nedad i 45 minutter uden at træde ret meget rundt, hvilket betød at nogle virkeligt var ”gået kolde”, og i regnvejret er det svært at få varmen igen. De der havde ekstra el. tørt tøj i bilen fik det fundet frem og hastigt videre. 18%Planen var nu, at vi i samlet flok kørte op mod St Andreasberg igen og fra byen Sieber og de sidste ca. 7 Km blev der givet frit for at køre om de sidste point. Fra Sieber stiger terrænet lidt mere for til slut, oppe i selve byen, at gå over i den frygtede 18% stigning. Her på denne ”top”  slutter løbet og de første venter og hepper på de sidste, og om ikke andet må vi nok sige, at alle fik en oplevelse her. Alt den snak og mobning der havde været om triple-krans og tandhjul med mange tænder ”bag’i” skulle nu stå sin prøve – men alle kørte op (vi tæller ikke Karin med, hun var jo kun på prøve som IAM'er**). Nogen lidt mere i zig-zag en andre, men op kom vi alle. (se billederne efterfølgende).

I førergruppen måtte Poul Erik endnu engang vise, at ”den gule” sad fast, og selv om et eger i mit baghjul ikke var sprunget, da der manglede 10 m til  toppen ville det ikke have ændret det store ved dét, men det er jo altid rart at ha´ en undskyldning. ??  Samtidigt havde vi fornøjelsen at køre de sidste 10 Km i tørvejr, med solen smilende ned gennem huller i skyen, så vi var næsten tørre da vi kom helt op.

Så var det blot at komme hjem til hotellet – pakke cyklerne, som var blevet godt svinet til efter denne sidste dag  -  et hurtigt bad og derefterserverede værtsparret på Hannelie igen en glimrende middag inden turen igen gik til Danmark.

"The Champ"For sidste gang blev vinderen af klassementet kaldt på podiet og behørigt hyldet med en meget fin pokal (i hvert fald den fineste der kunne skaffes i genbrugsbutikken) noget der lignede en rigtig medalje og en flaske vin. Men også til 2. og 3. pladsen var der behørig hyldest. (Bjarke og Henrik).

Ruten Dag 3 – blev på 59 Km –  900 højdemeter - og vi var afsted i 3 timer

Rutebeskrivelsen iflg. Torben: 3. dag - 900 højdemeter

Søndag med den heftige nedkørsel

- - og så var der blot 6 timer hjem til Ikast igen.

PeterPoul ErikBjarke

PoulLarsHenrik

PeterTonnyBjarne

Tonny og LotteTonnyLotte

LarsMarianne

OveBent ÅgeTorben

OlePrebenKarin

(** Karin: beklager det ikke lykkedes dig at blive en rigtig IAM'er, men du må prøve igen næste år.)

Bjarke

NB !!!! På hjemvejen fandt vor fotograf disse to, som vi ikke vil undlade at foreslå Tonny. Vi er sikre på Poul Erik kan hjælpe med adressen. Måske kan der også søges tilskud via hjælpemiddelcentralen.

Model "Holm"   Model "Holm-2"

NNNBBB.!!!

Dette er ingen konkurrence, men vist blot en helt almindelig situation for Hr. Poul Jensen