3 vandreture I Wallis, Schweiz - Juli 2007.

Moiry Gletchen

Det er altid med stor glæde og spænding, vi vender tilbage til Sweitz år efter år. Glæde - fordi der næppe findes et smukkere land at tilbringe sine ferier i og spændt - fordi,  hvilke planer har Birte lagt for os denne gang - hvilke ture skal vi gå?

Læseren af mine sider vil vide, at vor fasination af bjerge er stor, og at holde ferie uden enten at vandre eller cykle i sådanne områder ville være helt utænkeligt. Dobbelt heldigt er det så at have gode venner, som ikke blot har valgt at bo sådanne steder, men også kan holde ud vi bor hos dem nogle dage om sommeren og endvidere også planlægger, hvad vi bør se/opleve, når vi kommer. Det er ren luksus. Man skal næsten bare læne sig tilbage og nyde det. - og det gør vi ! ! !

Med udgangspunkt i Ravoire, nær Martigny, Wallis blev det i år til 3 ture:

Cabane de Moiry -  -   Colle du Bastillon  -   Bisse du Ro  -

Se evt. fortællingerne fra tidligere ture: 2001  2002  2005

Ankomst til Moiry

Cabane de Moiry - 18 juli.

Dette års første tur var til Cabane de Moiry, med udgangspunkt ved Lac de Moiry. Vi var klar til at tage afsted ved ca. halv-ti tiden, og vi havde først en køretur på små 100 Km foran os.

Fra Ravoire, ned til Martigny, med motorvejen til Sion og videre til Sierre, lige så langt motorvejen rækker. Køreturen op gennem Rohn-dalen her er i sig selv en oplevelse.

De nære vægge på begge sider rager op i over 3000 m, så der er hele tiden noget for øjet. Øst for Sierre ender motorvejen og vi drejer op imod og ind i "Val d'anninivers". Vi har tidligere vandret her i samme område (St-Luc - Zinal i 2001 og "Zinal" - "Refuge du Petit Mountet" I 2005), men mulighederne er utallige og meget varierede.

Fra Sierre, som ligger i ca. 530 m højde, går det ind i bjergene. Efter små 15 km er vi kommet op i ca. 1200 m højde, og har nået byen "Vissoie", hvor vi drejer fra ind i "Val de Moiry".  Vejen bliver hele tiden mindre, smallere og stejlere. Endnu 15 Km og endnu ca. 1000 højdemeter skal der til, inden vi kan parkerer ved "Lac de Moiry" i 2249 m højde.

Allerede fra P-pladsen er der et fantastisk view over "Moiry-Gletchen", og højt oppe kan man, som en lille klat på klippevæggen (yderligere 600 m højere oppe), se hytten ("Cabane de Moiry"), som er mål for vores tur i dag. Himlen er næsten helt skyfri, så bjergene står i utrolig flot kontrast med denne baggrund.

Vi går føst kort langs med søen, men når hurtigt gletschen, som vi går langs resten af vejen.

Èn time og 5 min senere står vi ved hytten. Hele vejen op har vi haft den fantastiske udsigt foran os, og her i 2835 m højde, med en udsigt og et panorama, som kun tilnærmelsesvis kan indfanges i et fotografiapparat, spiser vi madpakken og nyder middags-solen og de lyde, der opstår så tæt på en gletsche, når store isstykker brækker af og styrter ned af bjerget..

I kikkert kan vi se gletsche-vandrern,e som små prikker, bevæge sig over isen længere oppe, gletsche-faldet lige ud foran os, og gletschens lange tunge, der strækker sig ned mod søen tilbage til vores udgangspunkt.

Der er kun én vej ned, nemlig den samme som op, så vi pakker sammen og begiver os retur, og en time senere står vi igen ved bilen

Undervejs fra "Lac de Moiry", inden vi kørte ud af dalen "Val de Moiry" gjorde vi et kort ophold I byen "Grimentz". Nogen kender den som ski-by, men ikke mindst p.g.a. blomsterudsmykningen, som byen har vundet mange prisr på.  Hyggelige gamle træhuse med pelargonier væltende ud fra alle terrasser, altaner og hvor man ellers kan anbringe en blomsterkumme.

Colle du Bastillon  - 19 juli

Udgangspunktet for dagens tur var, i forhold til gårsdagens, "lige henne om hjørnet". Først de 10 Km ned til Ravoire, dernæst op mod passet "Grand St. Bernard". Undervejs drønede vi lidt rundt I byen "Bourg St. Pierre" efter en bager, der kunne levere noget friskt brød. Til sidst blev det nødvendigt at køre lidt ned af bjerget igen for at erhverve denne vigtige ingrediens til en af dagens højdepunkter - madpakken

Med alle fornødenheder pakket i ryksækken kørte vi igen opad og gjorde holdt ca. 3-4 km fra selve passet.

Vi parkerede i ca. 2360 m højde, og kunne herfra se toppen, vort mål for dagen. "Col du Bastillon" 2761 m. (se pilen på billedet)

Igen var vi heldige med vejret. Overvejende blå himmel, ikke meget vind, og en behagelig temperatur.

"Tid til at nyde" - er vigtigt på sådan en tur. Vi gør ofte stop for at få udsigten med. Et 360º panorama.

Næsten vindstille, hvilket gør toppen et behageligt sted at være. "Col du Bastillon" 2761 m. Vi er i en højde, hvor der stadig ligger sne de steder, solen ikke får magt. Skyerne er trukket lidt sammen over Mont Blanc, så denne ikke ses, men resten af udsigten kan der ikke klages over.

Mont Blanc bur5de have været i baggrundenVor meget erfarne guide - "kommer ofte her"!!

Mont Blanc - væk i skyen !

En madpakke I 2761 m højde er noget helt specielt. Og samtalen kan indimellem let blive helt rørstrømsk over oplevelsen. Vi kan -, vi gør det - ,og vi har det rigtigt godt med det!

En anbefalelsesværdig tur. Fra vi forlod bilen til vi igen var tilbage, var der kun gået godt 3 timer

Kort over turen

Bisse du Ro  -  20 juli

Denne tur er helt spektakulær, og meget anderledes fra alle de andre ture vi har vandret i Schweiz.

Man kan gå helt fra byen "Crans Montana", men vi kortede 35 min. af turen hver vej, og den mindst interessante del, ved at køre lidt længere op ad bjerget og gjorde holdt på en"Bisse du Ro" start lille P-plads I et område der hedder "Plan Muyens". Vort udgangspunkt var nu i 1628 m højde, og vandreturen bevæger sig kun over 20 - 30 højdemter, og er på den måde på ingen måde anstrengende. Dog må du ikke være bange for smalle passager, og stejle skråninger på tæt hold.

Vejviser

Hvad turen måtte mangle i fysiske udfoldelser det har den så rigeligt i dramatik og oplevelse. En "Bisse" er et kontrolleret vandløb, bygget i tider, hvor man ikke kunne pumpe vand frem til dyrkning af marker og andet brug. Vandet kom fra højreliggende  gletscher, og blev af sindrige kanaler ledt ned til stedet hvor det skulle anvvendes. Flere af disse"Bisse'r" eksisterer stadig, og nogle ganske få anvedes stadig til deres oprindelige formål. De fleste steder er der stier langs dem, således de let kunne vedligeholdes, og disse stier er i dag stadig vedligeholdt som godt beskrevne vandreture. "Bisse du Ro" er en speciel én af slagsen, da den er lavet i oprindeligt meget vanskelig fremkommeligt terræn, og man får et ganske godt indtryk af hvilke trængsler datidens bonde må have gået igennem for at få vand frem til sin jord. De bønder der anlagde "Bisse'n" ejede den og kunne så sælge vand til sine naboer.

Turen begynder i næsten helt tæt skov, men hurtigt får man på fornemmelsen at bevæge sig ind I en dyb slugt,men en lodret klippevæg på sin ene side, og en stejl dyb skrænt på sin anden side.  Stien er flere stede hugget direkte ind i den lodrette klippevæg, men i dag sikret med en lille gangbro, og et spinkelt gelænder.

Man kan undre sig over træerne finder fodfæste og faktisk kan gro direkte på klipperne, men efterhånden som man når længere frem, bliver bevoksningen også mere og mere sparsom.

Det meste af vejen er der god udsigt tilbage over dalen, og flere gange også frit udsyn til dæmningen "Tseuzier Barrage" - den opdæmmede sø i 1778 m højde. Stien går helt derop, men vi nøjes I dag med et mindre (og den lidt mere dramatiske) stykke af den.

Hele turen tog, incl. madpakke undervejs godt 3 timer, og var en rigtig god oplevelse.

Og så var der basis for at sidde "et lille sted" i Montana, og blot se verden gå forbi. !