”Tour des Alpes 2004”
13 bjergtoppe på 6 dage – 766 Km og 16.580 højdemeter.
Efter at jeg, 2 år i træk, havde cyklet tværs over Frankrig, tværs igennem Pyrenæerne og alle de sagnomspundne bjergtoppe her, på turen der populært hedder ”Coast to Coast” ville vi i år gerne prøve kræfter med de Franske alper. Dels p.g.a vi kun har cyklet en enkelt gang her før, men mest fordi tidspunktet, Juli måned / skolernes sommerferie, gjorde det muligt at vi kunne deltage begge to. Lotte havde selvfølgelig hørt meget om de 2 x ”Coast to Coast” og havde stor lyst til at prøve noget tilsvarende. Og lad mig nævne det med det samme – det blev en af de helt store cykeloplevelser. !!!!
På forhånd vidste vi det var ”en hård nød” og der skulle mange kilometer i benene inden afgang. Det skulle gerne være en god oplevelse, og ikke et spørgsmål om ”blot at gennemføre”.
Turen kort: Med start i Antibbes ved Middelhavet – over Isola 2000 (2000 m) og Col de Lambarda (2350 m) til Cuneo i Italien. – Tilbage til Frankrig over Colle della Madalena (1996 m) til Vinadio. Over Col de Vars (2111 m) og Col de Izoard (2361 m) til Briancon. – Over Col de Lautaret (2059 m) og Col de Galibier (2646 m) til Valloire. – Over Col de Telegraphe (1566 m) – op på Mont Cenis (2083 m) og ned igen . Over Col de Iserand (2770 m) til Val d’Isere. – Over Madaleine (2000 m) og Croix de Fer (2068 m) til Alpe d’Huez (1780 m) hvor turen sluttede på toppen. I alt 766 Km og 16.580 højdemeter
Fredag d. 9. Juli.
Planlagt afgang var 09,15 fra Kolding rutebilsstation og her mødte vi i bussen både gamle kendinge fra tidligere ture og nye ansigter. Bussen var startet kl. 06,00 på sjælland og flere havde således allerede været undervejs i flere timer. 26 timer i bus er lang tid, men alle er spændte og snakken går. Der smutter et par vidofilm og lidt rødvin til at sove på – så alt i alt er det ikke så slemt. Endvidere havde Jens Kasler undervejs i Tyskland indkasseret en bøde for at køre lidt for stærkt og ved ankomsten til Antibes var vi 6 gange rundt i en rundkørsel inden man mente at vide hvilken vej vi skulle af – jo, lidt underholdning er der skam.
Lørdag d. 10 Juli.
Tidligt morgen da alle begyndte at få øjne, kl. 7,30
gjorde vi holdt lidt nord for Genova for at spise morgenmad.
Temperaturen var 20 grader og der var blå himmel, så det begyndte
at trække lidt i de ”krøllede”(efter at være pakket sammen
i bussen) cykelben. Ca. 11,30 holdt vi ved hotel ”Apogia” i Antibes, hvor værelsesfordelingen
skete med det samme. Straks efter blev alle cykler læsset, samlet og justeret,
og efter at have provianteret de mest nødvendige ting i et nærliggende
supermarked, skulle vi lige trille en tur for at se om det hele virkede. Vi
kørte ned langs strandvejen til Cannes og retur, ca. 30 Km. Herefter tilbage til hotellets swimmingpool for at nyde
eftermiddagens sidste sol og en dukkert. Efter middagen holdt guiderne (Jens
Kasler, Michael Elmstrøm og Keld Birkelund) en briefing om ugens forventede
forløb. De 40 ryttere vil blive delt på 3 hold, hvor det forventes
at hold 1. kører med størst gennemsnitsfart og måske også
længst o.s.v.
Alle var forholdsvis tidligt i seng og nogle lod sig ikke forstyrre at en skole der også havde valgt dette hotel til overnatning.
Søndag
d. 11 Juli. Så var det nu. Dagen
vi alle havde set frem til med spænding. Dagens etape, som var turens
længste skulle allerede starte kl. 08,30, og efter et super morgenmåltid
– med det hele – rullede de 3 hold, med 5 min. mellemrum, ud af gården
ved hotellet. Lotte og jeg havde erkendt vi nok fik mest ud af turen ved at
cykle med de der ”passede bedst” til ens niveau. D.v.s. Lotte på hold
3 og jeg på hold 2. Et valg som jeg også her bagefter tror var rigtigt.
Efter nøjagtig 5 Km. måtte vi holde første punkteringspause.
(Per – når du læser dette, så tænk lige på at
prøve cyklen af, næste gang du skifter dæk og slange). Ventende
her blev vi overhalet af hold 3, som vi dog nåede hurtigt igen. Men kort
efter under en lille tissepause, kom de igen trillende forbi. Selvom der var
tre hold var der ugen igennem nær kontakt, hvor vi ofte mødtes.
Efter 40 Km begyndte terrænet at stige jævnt og ganske hurtigt mærkede vi, vi var på vej
ind i bjerge, med stejle klipper på begge sider af vejen og nede i kløften,
floden ”Le Var”. Efter ca. 80 Km var vi i St.Sauveur hvor følgebilen
ventede ved springvandet i byens centrum, med flutes og vand. Kort efter vor
lille frokostpause stod vi i byen Isola, klar til dagens store udfordring. Byen
Isola ligger i 870 meters højde og godt 16 Km længere fremme ligger
Isola
2000 i 2000 meters højde og endnu
5,3 Km længere ”dagens top” – Col de la Lombarde
– på 2350 meter. Blå himmel
– et-par-og-tredive-grader – hjelmen af – og deropad. Det var dét vi
var kommet for – herligt. Og snart var de 3 grupper spredt ud over hele bjerget.
sola 2000 er skrap, ingen pauser, ingen små plateauer hvor man kan ”puste”
lidt.I Konstant stigning - startende med over 9% de første 3 Km og derefter
ml. 7 og 8 % resten af vejen. For mit vedkommende var der 1 time 20 min til
Isola 2000, hvor vi gjorde et kort stop ved en kilde for at få fyldt flaskerne
og løsne
musklerne
lidt. Der var ingen trafik på vejene, men hvem skal også herop uden
for skisæsonen. ? Yderligere en lille ½ time for at komme helt
op i 2350m højde. Selv om vi her burde være et stykke over trægrænsen
er forholdene her således at der helt op i 2100 meters højde vokser
skov. På det sidste stykke til toppen er vejen meget smal men udmærket
kvalitet, og på det allersidste stykke åbenbaredes den smukke udsigt,
som Alperne i solskin er, sig for os for første gang på denne tur.
Imponerende – det er alle anstrengelser værd. Og i det fjerne hører
man Marmotternes små skrig som gør de opmærksom på
at dette er deres land vi er trængt ind på.
Efterhånden som de hurtigste nåede toppen indtog de skråningen med udsigten over den sidste Km og kunne herfra opmuntre de sidste på vejen op. Den uvante varme og anstrengelserne, måske sammen med manglende vædskeindtag gjorde dog, at et par stykker måtte ind i følgebilen for at ”køle” lidt af.
Toppen er samtidigt grænseovergangen
til Italien, og nu gik den nedad over 21 Km for fulde gardiner. Den Italienske
side af bjerget var lidt mere besøgt. Mange Italienere havde taget hele
familien og grillen med ud for at nyde det gode vejr og slået lejr på
bjerget. Vejen var god, men mange sving gjorde den ikke ufarlig. De 21 Km op
tog 2 tim 10 min, men de 21 Km ned kun 40 min. med hastigheder op mod 70 Km/t.
Det var rent ud sagt skide skægt.
Vel nede var der stadig 40 Km til Cuneo, byen hvor vi skulle overnatte. Turen kørte vi samlet i gruppen, og i alt blev det denne dag til 180 Km.
Hotel Lovara Palace er et glimrende hotel som ligger midt i byen, og ikke har noget imod man trækker cyklen tværs ind over marmorgulvet og ind i elevatoren, og så spiser man i øvrigt udmærket samme sted.
.
Mandag d. 12 Juli
Jeg vågnede ved at vandet plaskede ned i baggården hvortil
vort vindue vendte, men i løbet af morgenmaden vendte vejret fra silende
regn til overskyet og truende regn. Denne tilstand blev langsomt forbedret i
løbert af dagen, så vi faktisk endte med hæderligt solskinsvejr
med få skyer.
De første 40 Km var de samme som vi i går var kommet
til Cuneo på en forholdsvis traffikeret vej og ikke de mest spændende.
Herefter en 30 Km opkørsel til toppen af Colle della Maddalena
(på fransk hedder den Col de Larche) som også er grænseovergangen
tilbage til Frankrig, fra 890 m højde til 1996 m. En smuk
opkørsel som det meste at vejen stiger 5-6% som også betød
vi nogenlunde kunne holde sammen på gruppen hele vejen. Det sidste stykke
er meget karakteristisk med serpentiner-svingene stablet ovenpå hinanden
op ad bjergsiden.
På selve toppen var der koldt,
øde og en lille butik på den Franske side. ”Chez Mario” solgte
kun spiritus og souvenirs, og selv om vi var de eneste i miles omkreds var ”Mario”
ikke glad for vi stod i læ af hytten for at iklæde os tøj
til nedturen. Hold 3 var her kommet lidt bagud og oplevede lige inden toppen
et kort hektisk snevejr.
Herfra var der 20 Km ned til ca. 1300 m højde, hvor opstigningen
til Col
de Vars begyndte. Næsten nede stoppede
vi ved en lille café for at få lidt og spise og for at de der havde
fået for lidt tøj på kunne få varmen igen (så
ka´ de lære det, ka’ de). Samtidigt
med opstigningen til Col de Vars kørte vi også ind på det
der hedder ”Routes des Grandes Alpes”,
hvilket betyder at de kendte og legendariske
pas ligger som perler på en snor og du overalt kører i en ubeskrivelig
natur hvor den ene udsigten til stadighed kun overgås af den næste
udsigt - henne om det næste sving.
Col de Vars er ca. 14 Km hvor specielt de sidste 4 trækker
tænder ud.
Det værste sted er +10%, så på toppen
var alle glade for det herfra kun gik nedad til dagens mål. Var dagens
første nedkørsel fra Maddalena forrygende, var denne ikke mindre.
20 Km fra 2109 m højde til byen Guillestre som ligger i 1000 m højde.
Og helt nede var det svært at få benene i gang igen og træde
cyklen op ad den endog meget kraftige stigning til hotellet. Heldigvis var der
kun få hundrede metre derop, til sandwich og rødvin, som blev serveret
ud af cykeltraileren. Hotel Les Barnieres var
et lille hyggeligt hotel i meget smukke omgivelser, og der var netop tid til
en lille spadseretur – ud at nyde solnedgangen.
Tirsdag d. 13. Juli.
Den konstante vejrforbredring så ud til at fortsætte.
Blå himmel og små 20 grader lige fra morgenen. Det tegnede fint
for de næste par dage hvor vi virkelig skulle op i højden. Og dagen
i dag, startede lige på og hårdt.
Ned i byen – rundt om hjørnet – og værsgo’ ! 25 Km til toppen af
Col
de Izoard. Opkørslen er lang og
smuk men også hård.
Flere stykker hvor stigningen er over 10%, og specielt de sidste 4 – 5 Km hvor
landskabet er meget goldt er en meget smuk oplevelse. 2361 m er højden
på toppen og selvom ”Turen” endnu ikke havde været forbi her i år,
mindede de bemalede veje om, at det gjorde den ofte. Som på turen op,
var de 20 Km ned på rigtig god asfalt.
Vi kendte jo turen og vidste godt hvilke stigninger
der ventede resten af dagen. Efter frokosten på ”den lille lokale” gik
turen gennem Briancon hvor stigningen til Col de Lautaret
og Col
de Galibier begyndte. Over 37 Km stiger
det fra 1300 m til 2646 m. Det kan man få næsten 2½ time
til at gå med. Holdet fulgtes pænt ad til Col de Lautaret som nås
efter godt 29 Km. Her er højden 2058 m og temperaturen var faldet betydeligt,
så med udsigt til gletchen her, iførte vi os lidt mere tøj
inden vi påbegyndte de sidste 8 Km til toppen Der er noget helt specielt
ved at cykle i over 2000 m højde, og især når solen skinner
som her. Luften - , udsigten der brænder sig ind på nethinden – alt virker dobbelt intenst når man er cyklet herop.
.
Selv
om det var solskin var luften kold og på toppen var der kun 3 grader,
så der blev kun stoppet for at tage det obligatoriske billede inden vi
hurtigt begav os nedad. Ved nedkørslen er kører man med toppen
”Le Grand Galibier (3228 m)” helt tæt på sin højre side,
som jeg kunne huske (fra løbet ”La Marmotte” 2001, hvor vi frøs
meget). Med 3 grader og hastigheder omkring 60 Km/t, svarer det til ca. minus
10 grader, så det var rart med noget godt overtræk, men hurtigt
var vi nede hvor der var mere læ og hvor solen havde mere magt. Igen 20
Km forrygende nedkørsel lige til
”Hotel De La Poste” i Valloire, hvor sandwich og appelsinjuice blev indtaget
i haven foran det lille "Tyroler-hotel" med pelargonierne sprarg ud
fra alle altankasser, samtidigt med de sidste historier blev udvekslet i eftermiddagens
sidste sol. De hurtige nåede også en lille tur i byen, inden aftensmaden.
Vi var blevet varskoet om at der denne aften ville være fyrværkeri fra byens torv, p.g.a. Bastilliedagen (d. 14. Juli). Nogle få havde energi til at gå derom for at se det, andre sov helt fra det, hvor vi valgte at se det fra terrassen.
Onsdag d. 14 Juli.
Så
var vi på tredjedagen, hvor slitagen begynder at melde sig. Er der cyklet
for få Km hjemmefra begynder det nu at sætte spor. Nogle melder
om træthed i benene, men endnu værre betyder det også de første
slidmærker og siddesår melder sig. Vi
slap for de værste scener, men hørte de farverige beskrivelser
om hvordan sådan noget ser ud. Buksefedt og rene bukser hver dag kan varmt
anbefales til sådan en tur, men skulle uheldet være ude er apoteker
på disse breddegrader bekendt med sådant og har midler imod det.
Og det var vigtigt at være i orden inden dagens tur som var ikke mindre
end ”Kongeetapen”. Turens højeste -, og Frankrigs højeste bjergpas, skulle passeres i dag, men først efter at have
tilbagelagt 110 Km. Byen Valloire, hvor vi havde overnattet, ligger rigtigt
smukt klemt ned mellem bjergene, og opkørslen til Col de Telegraphe
startede lige uden for hotellet og allerede efter kun 6 Km stod vi på
toppen (1566 m) og havde så 11 Km nedkørsel foran os til byen St-Michel-de-Maurienne
i 650 m højde. På nær den første dag var turene påbegyndt
kl. 09,30, så først på dagen skulle der stadig lidt overtrækstøj
til på nedkørslerne. I byen forberedte vi os nu på turens
længste opkørsel. 73 Km til toppen af Col d’Iserand, og en højdeforskel
på over 2100 meter.
Undervejs kom vi forbi et af de mange imponerende bygningsværker, Fort
Victor-Emanuelle som er en del af et større fæstningsværk
som inkluderede flere fort, og som var at se på turen. De første
mange Km er stigningen meget moderat, hvilket vil sige man ca. 40 Km fremme,
i byen Lanslebourg-Mont-Cenis er kommet op i 1400 m. Herfra var der mulighed
for at udvidde turen lidt, og gøre en afstikker op på Mont-Cenis og
få den efter sigende meget smukke udsigt over søen ”Lac de Mt.Cenis”.
Dette betød en afvigelse på 10Km op og 10 Km ned igen, altså en ekstra stigning men så også
en ekstra nedkørsel. (fra 1400m til 2083 m og ned igen).
Vi var 3 fra holdet der valgte denne variant og havde en meget smuk og god tur
op igennem skoven, op over trægrænsen og frem til en helt formidabel
udsigt over søen, som ikke bare var blå, men blå-blå.
Netop oppe mødte vi hold 1. på vej ned, som alle havde haft samme
tur. En kort pause – et par billeder – og igen en helt forrygende nedkørsel. ”Det er altså sjovt det her”. !!!!
Da vi kørte op på Mont-Cenis kunne vi køre fra,
lige før byen og da vi kørte ned igen opdagede vi, at vi kunne
køre ned på den anden side, hvilket betød vi ikke behøvede
at komme ind i byen. Dette viste sig at være knap så smart, da følgebilen
holdt inde i byen, hvilket betød ingen frokost til os. – Skidt – lommerne
var stadig fulde af energibar,
så vi overlevede, men samtidigt var vi kommet et stykke foran alle andre
som havde holdt frokost. Dette gik først op for os 20 Km senere i Bonneval
sur-Arc hvor vi havde et godt overblik langt op ad bjerget samtidigt med vi
kunne se langt bagud og fik øje på de andre.
Col d’Iserand
er et utroligt smukt bjerg. Store dele af året ligger der stadig store
sne/is-driver rundt på bjerget. Den hårde del af opstigningen starter
først i Bonneval-sur-Arc og stigningen runder på det sidste stykke
flere gange 10%, men udsigten de sidste mange Km er enestående. Rigtigt
mange steder er der et godt overblik over hvad der sker et stykke oppe og et
stykke tilbage på bjerget, og man har hele tiden fornemmelsen af dette
er et ”rigtigt” bjerg, vildt og utæmmet. Passet betegnes også som
det hårdeste sektion af ”Route des Grandes Alpes, men fantastisk at være
så heldig med vejret når vi skal så højt op. På
toppen er der en 360º imponerende udsigt, domineret at ”La Tsanteleina
(3602 m)” i forgrunden. Fra 2770 m højde skal der selvfølgelig
også være en god nedkørsel, og ligesom opkørslen var
det flere steder muligt at få et godt overblik over hvordan vejen var
lagt ud på bjerget. Igen med serpentinerne
stablet op og ned af bjergsiden, med smeltevandet der springer ud af klipperne
og danner et vandløb der fosser eller blot risler ned langs vejsiden.
Val d’Isere var målet for denne dag. Den kendte eksklusive skiby som bestemt også er et besøg værd om sommeren. Her ser ud til at være orden i sagerne. Hotel Les Sorbiers lå midt i byen, og var også en oplevelse for sig. Bl.a var alle værelser udstyret med det nyeste elektronik på badeværelset. En spa med jet-stream og et elektronisk toilet der udover et opvarmet sæde også kunne spøjte vand og luft-tørre. Men efter 20 min. i et varmt jet-stream-bad er den sidste energi tappet og man skal næsten skrabes op af kummen igen. En hurtig tur i byen nåede vi inden vi tilsluttede os hele holdet for i samlet flok at gå ned i byen for at spise. Sammenlignet med ”Coast to Coast”-turene var både hotellerne og madstandarden betydelig højere, så vi var altid spændte når vi satte os til bords.
Torsdag d. 15. Juli
Så kom belønningen for at have kørt så mange
Km opad i går. Dagen begyndte lige med 72 Km nedad, og jeg skal hilse
og sige det gik godt – specielt i starten, hvor vejen var rigtig fin. Efter
planen skulle alle gøre et hold efter ca. 5 Km, efter dæmningen
til søen ”Lac du Chevril”. Der skulle efter sigende være et ret
imponerende maleri på bagsiden af dæmningen, men enten var det borte,
elle bevoksningen dækkede det. I hvert fald var der intet at se. Men 72
Km nedad er også en oplevelse. Vi passerede opkørslen til flere
af de kendte skisportssteder – Tignes, Les Arc, La Plagne,
Val Thorens m.m.- og endte i Moutiers. Fra 1840 m til 470 m højde.
I
Moutiers var der lidt uklarhed over
hvorledes man kom uden om byen. Vi vidste vi skulle mod Albertville, men der
var både er en motorvej og en almindelig landevej. Jens Kasler valgte
af følge skiltningen, som imidlertid var motorvejen, og kort efter var
der 12 cyklister undervejs på motorvejen. Der gik dog ikke ret længe
inden 2 motorcykelbetjente dukkede op ved siden af os og hovedrystende fik os
guidet af den første (som også var den rigtige) afkørsel.
Og de fulgte os endda lidt på vej for at sikre vi fik den rigtige vej
ud af byen. Lidt længere fremme, inden dagens eneste stigning ”Col de
la Madeleine” var der igen samling på de 3 hold til frokost på en
lille lokal café.
Col de la Madaleine
er en sag på ca. 1 ¾ time. Fra 470 m højde til 2000 m, lige
midt i middagsheden, med temperaturer op til 38°C, på turens absolut
varmeste dag. Selv har jeg det meget fint med denne varme, blot der er væske
nok, og på sådan en stigning smutter der let et par liter. Jeg
husker Madaleine som et rigtigt godt bjerg at cykle. Meget variation, både
i naturen, hvor der bl.a. også passeres et par byer undervejs, men også
i stigningsprocenterne undervejs. Knapt halvejs oppe, er der et stykke hvor
terrænet over 3 Km falder et par hundrede meter og senere, efter ca. 2/3-dele
af turen er der en strækning på 3 Km hvor det ”kun” stiger 120 m.
Denne stigning er så svag (i forhold til resten) at det faktisk føles
lidt som kører man nedad. De sidste 3-4 Km er der frit udsyn helt til
toppen, men man ligger her med stigninger omkring 7-8% så det føles
ikke rigtigt som kommen man ud af stedet. Som sagt – vejret var perfekt – og
Madaleine vil altid stå som en rigtig god oplevelse. Efterhånden
samledes alle på toppen hvor der var en rigtig god stemning. Cykel- og
svedtrøjer spredt
ud på terrassen til tørre, mens kaffen/colaen blev nydt sammen
med lidt spiseligt, og selv om der vel er ca. 50 Km i luftlinie til Mont Blanc,
knejsede den majestætisk og meget tydeligt i horisonten . Mens vi gjorde
os klar til nedkørslen kom der en varevogn, hvor der sprang 3 skateboardere
ud af og kastede sig ned af nedkørslen. Vi så kun lige de kørte
ud over kanten og det virkede lidt som halsløs gerning at køre
ned heroppefra på sådant et bræt. Da vi kørte forbi
dem lidt senere så de også ud til at have fortrudt. De sad alle
ned på brædtet og havde nok at gøre med at bremse hele tiden.
Vores nedtur til byen
La Chambre
var derimod (selvfølgelig igen) hel perfekt. Kun afbrudt af et par stop
for at fotografere. Det er helt rart at have fotografiapparat med, så
kan man altid bruge det som undskyldning når man trænger til et
pust.
Efter La Chambre – ca. 11 Km til St.Jean
d.Maurienne og hotel Dor, som var turens absolut mindst spændende hotel.
Ved ankomsten var der sandwich og rødvin, skænket af "den
muntre chauffør Jimmy" fra 5L plast-spand i hvidt plast-bæger,
samtidigt med dagens oplevelse blev revideret.
Cykel-dagen havde været lidt kortere end de andre dage, hvilket gav mulighed for at gå en tur i byen og den lokale ”super” inden butikkerne lukkede.
Tilbage på hotellet igen blev aftensmaden serveret I en standard
der svarede til hotellets. Dog var det lykkedes Jens Kasler at få en mellemret
(pasta uden tilbehør) skubbet ind. Et måltid vi sent vil glemme,
men rødvinen var incl.
Fredag d. 16 Juli
Der er altid noget specielt ved sidste dag, og denne tur ikke anderledes. Alt var til nu forløbet efter planen og mange var allerede, i tankerne, fremme ved Alpe d’Huez som var turens sidste stigning. Planen for dagen var beskeden i afstand og højdemeter fordi man fra Holger Danskes side havde lagt op til en ”tidskørsel” op ad Alpe d’Huez. Så 83 Km og godt 2700 højdemeter var planen – men det skulle for de flestes vedkommende gå helt anderledes.
Igen startede stigningen lige ude foran døren. Fra St.Jean
d.Maurienne (546 m) var der 29,5 Km til toppen af ”Col de la Croix de Fer”
i 2068 m. De 3 grupper kørte samlet ud af byen og blev temmelig hurtigt
delt op på kryds og tværs af grupperne. Guiderne havde de andre
dage skiftet mellem de forskellige hold fra dag til dag, men i dag var alt lidt
mere afslappet og alle kørte ud af byen samlet. Med det resultat at ingen
vidste hvilken guide de i dag havde tilknyttet holdet, og hvad værre var
– guider vidste ikke hvem der denne dag var på de forskellige hold. Alle
kørte og småsludrede og da vi ”kørte forbi” afkørslen
(eft. 4,5 Km) til ”Croix de Fer”, fordi vi blot fulgte efter de der kørte
foran, blev det blot sagt at vi også kunne komme denne vej. Faktisk var
vi nået 10 Km forbi og op i 1469 m højde inden vi opdagede at dette
ikke var tilfældet. De forreste var blevet mistænksomme og havde
spurgt om vej – og derefter vendt om.
Vi kørte nu de 10 Km ned igen og samlede alle (troede vi) op på
nedturen. Lotte havde på vejen op haft en defekt og fået hjælp
af et par af de andre deltagere, men havde så tabt os af syne. Uheldet
ville så at de efterfølgende i et vej-Y, valgte den anden vej end
vi kom ned, og at vi således ikke mødtes.
Forvirringen var total. Nogle få var kørt rigtigt. Mange (heriblandt den gruppe jeg var i + 2 guider) var nu igen på ret køl, og 3 (Lotte + 2) var stadig på vildspor, men det var der ingen der vidste. Set i bakspejlet må vi nok bebrejde guiderne det gik så galt !!!
Croix de Fer hører også
bland klassikerne fra Tour de France, hvilket man sagtens forstår. Det
er et bjerg ”med det hele”. Meget varieret, lidt nedkørsel og mindre
byer undervejs, for at ende over trægrænsen med udsigter så
smukke at ”det gør helt ondt i øjnene”. Da jeg først var
på rette vej var det et spørgsmål om 1tim50min, og et besøg
hos købmanden i ”Arves” for at købe en liter vand, inden jeg var
oppe ved ”Jernkorset”. Vejret var fint og flere valgte at holde lidt spisepause
her, men da jeg stadig troede Lotte var foran (jeg troede hun var kørt
den rigtige vej – vi havde jo ikke mødt dem på vejen ned) valgte
jeg at køre ned med det samme. Turen ned udmærker sig ved, foruden
selvfølgelig at være meget meget smuk med storslået udsigt
over søen ”Lac de Grand-Maison” og små vanfald der løber
ud i denne, også at være meget hurtig. Vi havde fået forklaret
at tophastigheden her kunne være op til 115 Km timen (vist nok Greg Lemon
i Tour de France) og vi skulle passe på. Disse svimlende hastigheder nåede
jeg ikke, men oplevede en MountainBike med syngende dæk, komme fløjtende
forbi mig. Jeg synes jeg kørte pænt stærkt og havde vel kørt
70 Km/t, men uden hjelm og med rygsæk på MTB klarede fyren her betydeligt
mere.
Helt ned mødte jeg nogle af deltagerne (der ikke havde kørt forkert) og som her havde ventet længe, samt Jens Kasler der efterhånden havde fundet ud af at hele hans rejseselskab var spredt ud over hele Croix de Fer, og som også kunne fortælle mig at Lotte plus de to hun fulgtes med først skulle til at begynde opkørslen på den anden side. D.v.s. de var i hvert fald over 3 timer bagud, men havde det godt og havde sagt de nok selv skulle finde frem.
Herefter begav
vi os imod Bourg d’Oisans, som er byen ved foden af Alpe d’Huez. Her
ventede vi på torvet til resten (minus de 3) var samlet. Da flere havde
valgt at holde pause forskellige steder varede det en god times tid inden der
var samling. Tiden blev brugt til at fylde lidt på depoterne, og strække
benene lidt.
I samlet flok kørte vi lidt uden for byen, til afkørslen/opkørslen
til bjerget, og efter at have afleveret hjelmen i følgebilen gik starten
til det afsluttende ”race”. Efter de foregående
dages strabadserende ture i benene er det begrænset hvad der var ”at skyde
med”, men efter ganske få min. var der god spredning på hele feltet
og alle kæmpede deres egen lille kamp. Der var stadig 5 dage til ”Turen”
skulle køre deres tidskørsel her, men publikum var i stort antal
begyndt at indtage deres pladser på bjerget. Campere, telte og biler –
var kørt ind på alle ledige m² der var langs vejen og der
var liv og glade dage på skråningen så det skortede ikke på
tilråb og opmuntringer når vi kørte forbi. 21 nummererede
sving, 14 Km og næsten 700 højdemeter – Alpe d’Huez var ikke det
hårdeste bjerg på vores tur, men ”på tid” er den hård
nok. Op til parkeringspladsen umiddelbart før byen var min tid
1tim09min.
Den hurtigste tid tror jeg var 53 min., og den langsomste – en del langsommere.
Med alle i mål var det tid for Jens Kasler og takke af, Tour des Alpes var kommet i mål, og det skulle fejres med champagne (også selvom der stadig manglede 3). Herefter i samlet flok igennem byen til hotel Chemin de la Chapelle, hvor vi skulle slæbe bagagen temmelig langt p.g.a. P-restriktioner for bussen.
Vejret var allerede ved middagstid begyndt at skifte lidt og på vor tur op ad bjerget havde det støvregnet en smule, men ophørt igen. Efter jeg efterfølgende havde været i bad var vejret igen gået til det værre og det styrtregnede nu. Jeg havde regnet mig frem til hvornår Lotte kunne være fremme og med den tiltagende regn mente jeg nu følgebilen burde køre dem i møde (det tordnede og regnede kraftigt), men fik oplyst den var kørt efter mere champagne til når de ankom. Ingen havde hørt fra dem siden de startede opkørslen til Croix de Fer. Efter yderligere én time, det var faktisk begynd at blive mørkt, ankom de 3, – drivvåde, men ved godt mod, til hotellet. Der var ingen champagne ?, men trods alt en sandwich. Trætte og lidt kolde var det derfor hurtigt i bad, og heldigvis kunne vi fra egne forsyninger klare den obligatoriske fyraftensbajer mens Lotte berettede. Allerede under nedkørslen fra Croix de Fer havde de første gang kørt i silende regn (her kørte vi andre i solskin) og hun havde flere gange undervejs haft problemer med pedalarmen der løsnede sig. Erik og Mogens, som hun fulgte med havde haft noget værktøj i cykeltasken, og havde klaret problemet midlertidigt. En stor tak til de 2 herrer for support’en.
Cykelturen var slut. Sammenlagt en rigtig god cykeloplevelse og nu var der kun tilbage at fejre turen. Hotellet var dansk ejet og vidste godt hvilken mad trætte cykelmotionister helst vil have (gælder både aftens- og morgenmad dagen efter). Et ekstra glas rødvin og en pils i baren blev det vel også til inden vi for sidste gang gik til ro i det franske.
Lørdag d. 17 Juli
Afgang mod Danmark kunne først ske kl. 16,00 så vi skulle have dagen til at gå. Heldigvis var vejret igen fint, så vi kunne stille lunte rundt i byen, ”shoppe” lidt, på Café hvor TV-kørte med ”Tour de France” og hvad man ellers kunne fordrive dagen med.
- Og så var der kun 24 timer hjem igen (+3 for øboerne).
Jeg hører meget gerne fra de der var med på turen (og selvfølgelig også alle andre)- Skriv en mail!
Bjarke