Tekst på de fleste billeder ved at føre
curseren hen på billedet
Mallorca - Påsken 2006.
Efter 5 år
i træk at have tilbragt påsken i Toscana og ud fra en lille by ved
vandet ”Pietrasanta” at have cyklet området omkring ”Lucca” tyndt, havde
vi i år besluttet os for at prøve noget andet.. Vi
havde hørt meget godt om Mallorca som cykel-ø, og lad mig sige
det med det samme ”Vi blev ikke skuffede”
Først
skulle vi dog lige have et par små irritationer med afrejsetidspunktet
overstået. Aktivs Cykel Rejser's tilbud om flytransport, ophold nær
Palma og mulighed for at deltage i guidede ture i en træningslejr tiltalte
os meget, hvorfor dette blev valgt. Endvidere slap vi så for selv at fragte
cykler, da disse blev fragtet med bil. Blot skulle de afleveres i Kolding, onsdagen
inden afrejsen og kunne hentes samme sted onsdagen efter hjemkomsten.
Det lød jo enkelt og effektivt, men i vort tilfælde mener vi ikke planen
holdt helt.
Rejsen blev
bestilt I December, efter et materiale der beskrev planlagt afgang lørdag
d. 8 April og hjemkomst efterfølgende lørdag. Bekræftelsen
vi modtog få dage senere beskrev afgang meget sent lørdag aften
med ankomst til hotellet på Mallorca kl. 02,00 om natten. Det var så
det !!! - men blot 5 dage før afrejsen modtog vi en ny rejseplan, hvor
alt var udskudt i 24 timer. Det ville betyde vi først var hjemme natten
ml. søndag og mandag, men da mandagen var 2. påskedag, accepterede
vi det blot. Hvad vi ikke blev oplyst om var at de resterende gæster på
samme tur ikke havde samme forsinkelse, og var derfor allerede én cykeldag
foran os da vi ankom. Vor guide mente dog
ikke det fik den storebetydning,
da vi selvfølgelig kunne cykle en dag efter de andre var taget hjem,
og han havde faktisk allerede forslag til den tur vi så skulle køre
alene. Dette gik dog i vasken, men mere herom senere.
Først ved ankomsten
til Mallorca, hvor vi var de eneste der skulle hentes i lufthavnen, fandt vi
ud af at de resterende gæster allerede havde været i gang én
dag, men fik oplyst at guiden – Erik - ville møde os ved morgenbordet
den følgende morgen, og briefe om de ting der var fortalt under informationsmødet
(som vi jo ikke kom med til).
Og efter lige at have været forbi cykel-kælderen for at se om om ”de” stod der, var det på hovedet i seng, spændte på i morgen.
Herefter var der så 6
forrygende cykeldage i en natur og et terræn der helt sikkert giver lyst
til at vende tilbage. Aldrig har jeg mødt så mange cyklister/cykelhold
på så kort tid, men det er ingen problem, der er plads til alle.
Vort hotel i ”Portal Nous”, nær Palma gav et perfekt udgangspunkt for
ture i det bakkede og bjergrige terræn vest og nordvest for byen, og søgte
man mod øst var der mulighed for lidt fladere strækninger, også
på mindre befærdede og meget smukke små veje. Vejbelægningen
er alle steder af høj kvalitet, så ikke mærkeligt Mallorca
er blevet et "hit" blandt cyklister.
Der var 4 guider
tilsluttet turen, men af én eller anden grund havde de valgt at køre
med 2 hold, hver med 2 guider, eller nogle af dagene 3 på ét og
én på et andet. Dette bevirkede der var stor spredning på
holdene hvilket igen betød at enkelte valgte at køre selv, da
de ikke følte at kunne følge med.
Nu er cykelfolk jo generelt let omgængelige og vi fandt da også hurtigt ind på hold 2 som passede os fint.
Starten på
dagens tur var hver dag h.h.v. kl. 09,30 og 09,40 og blev påbegyndt efter
en kort briefing om hvilke strabadser der ventede os i dagen løb. Herefter
var der mulighed for at lægge en taske i følgebilen som vi hver
dag mødte mindst én gang på et aftalt sted. Her var der
også sørget for vi kunne supplere med vand og energi, et arrangement
der fungerede fint.
Vi oplevede
6 rigtigt gode cykeldage, hvoraf de 5 var ”mod bjergene” og den sidste ud i
det det lidt mere flade land,
nordøst for Palma, men bare det, efter en lang vinter hver dag at kunne
køre m/korte bukser og ærmer føles rigtigt godt. Samme dag
vi tog af sted fra Danmark, havde vi om formiddagen cyklet en tur i det midtjydske
med alt vintertøjet på, i snevejr
og 2 -3 graders varme.
Specielt de
2 ture h.h.v. tirsdag og torsdag, langs med kysten var noget helt specielt.
Det meste af kystvejen går i 2 – 400m højde og bugter og slanger
sig langs klippekysten, ofte med direkte udsigt over middelhavet og den smukke
kystlinie. Tirsdag gik vejen forbi Valdemossa og videre mod nord forbi Deyá
der ellers så ud til at være en interessant by og noget der var
et besøg værd, og op til Sóller. Torsdagen gennem Esporles
og Banyalbufar og de næste 30 Km sydpå langs kysten. Denne tur er en af de allersmukkeste på Mallorca,
hvorfor vi også valgte at køre den igen om lørdagen, blot
fra den anden side.
På de 30 Km man kører
langs kysten er der næsten 600 højdemeter, hvilket nok fortæller
det ikke er helt fladt. Kommer man nordfra
falder de sidste 5,5 Km før Andratx ca, 250m, så lørdag
vidste vi samme tur startede med denne opkørsel. Endvidere havde vi lørdag
valgt at påbegynde turen over ”Coll de sa Creu”, det der blev kendt som
”Militærbakken” (der ligger en kasserne ved foden), gennem Calvia til
Capdella og Andratxt – hjemturen gik gennem Esporles.
Ugens længste
tur som gik over Mallorcas højeste punkt ”Puig Major” var lagt til om
fredagen. Vejen gik over Soller så efter lidt ”landevejskørsel”
mod nord,
skulle vi først passere ”Coll
de Sóller”. Over 14 Km stiger landevejen konstant 3% og går direkte
over i selve ”Col de Sóller” som er 4Km lang med konstant 6%. Og fra
godt 500 m højde nedkørsel til Sóller by og umiddelbart efter starter de 14 Km opkørsel
til ”Puig Major”.
Nøjagtig 51 min., tog jeg om
de 14 Km som samtidig steg ca. 830m. Da jeg nåede tunnellen på toppen
vendt jeg cyklen og kørte lidt nedad igen for at holde Lotte med selskab
det sidste stykke vej op. Vi kørte gennem tunnellen og ud i det specielle
”månelandskab” der åbenbarede sig på den anden side. Netop
her befinder
vi os i godt 1000 m højde. Videre forbi de opstemmede søer og
nogle Km. ned til det aftalte mødested, hvor følgebilen også
skulle være. Vi havde nu kørt 65 Km, hvilket var ca. halvvejs gennem
dagens tur. Men resten var jo for en stor del nedad og derefter forholdsvis
fladt land hjem.
Desværre
havde jeg et uheld i et sving nedad. Jeg forstår stadig ikke hvad der
skete. Vejen var tør, asfalten fin og svinget ikke mere end ca. 45°. Men begge hjul forsvandt
på én gang, og det eneste jeg registrer var blot at jeg bankede
hjelmen ned i asfalten. Heldigvis var der ingen modkørende, så
hurtigt op igen. Jeg havde fået nogle hudafskrabninger på knæ,
albuer og hofte og min lille finger havde været imellem styret og vejen
og forvandlede farve i løbet af dagen, men ingen alvorlige skader. Cyklen
havde et ødelagt styrbånd og en skrabet pedal. Så måske
var jeg alligevel sluppet ”heldigt”, og havde ingen problemer med at cykle hjem.
Ligesom de
andre dage var det lige ind forbi supermarkedet (200m fra Hotellet) som havde
nogle fantastisk gode fyldte flutes, som sammen med en iskold øl, var
lige hvad man trængte til når
man kom hjem. Og som regel kunne man så lige nå 1 – 1½ time
på ryggen, i solen, nede ved poolen inden aftensmaden. Denne dag trak
jeg også lidt på bademesteren som i sin 1. hjælps-kasse fandt
ting der kunne rense og desinficere.
Hotel
Marina Portals som vor residens hed fungerede fint. Gode værelser og gode
faciliteter til at ”opstalde” cyklen, og mulighed for ugenert at pusle lidt
om den hvis det var det man ønskede. Ligesom den overdådigt velforsynede
morgenmadsbuffet og e
n
tilsvarende til aften, ikke lod nogen gå sultne i fra bordet.
Dette, sammen med de 4 guider der fulgte os – Erik, Hans, Peter
og Michael – og ikke at forglemme Willy og Arne som kørte følgebilen
var godt medvirkende til at alt klappede, og at vi havde en rigtig god tur
Derfor var
vi godt trætte af, at vi efter lørdagens cykeltur (hvor vi i øvrigt
også havde kørt alene, da der ingen guidede ture var denne dag),
ved hjemkomsten til hotellet kl. 16,00 fik oplyst at vi skulle aflevere vore
cykler til hjemtransport, kl. 17,00. Det
betød at vi efterfølgende fik en
hel søndag (afgang fra hotellet
kl. 21,30) uden cykel.
Vi havde faktisk glædet os til søndagens allersidste tur som var planlagt til ”Orient” og måtte finde på noget andet denne dag. Aktiv cykelrejser har dog siden lovet (men endnu ikke modtaget) kompensation for denne manglende cykeldag – men alligevel !!.
Alt i alt en rigtig fin tur. Mallorca kan varmt anbefales som cykel-ø, og mon ikke vi når op til Orient en anden gang – næste år måske. ??
Så var der blot hjemturen tilbage. Afgang fra hotellet 21,30 – fly kl. 23,40 – lande i Billund kl. 02,20 – bagage – hjem til Ikast og i seng kl. 04,00 puha.
Og cyklerne stod selvfølgelig I Kolding igen den efterfølgende onsdag.
Mandag 107 Km 830 hdm
Tirsdag 90 Km 1382 hdm
Onsdag 112 Km 986 hdm
Torsdag 88 Km 1486 hdm
Fredag 135 Km 2021 hdm
Lørdag 88 Km 1521 hdm