(620km - 10.605 højdemeter)
Måske ulig mange af vore andre ferie, var vi til
denne påskeferie helt på plads med planlægningen og bestillingerne
i rigtig god tid i forvejen. Vi vidste vi gerne ville til Mallorca og cykle,
men udbuddet af cykel-rejser hertil,fra danske udbydere, er stærkt reduceret de sidste år. En
af de eneste udbydere (Bravotours) gav direkte meldingen, at der ikke var plads
til cykler p.g.a alle golfbags. Det er jo klar besked, og så må
man jo søge alternativer.
Alternativet her blev Air Berlin fra Hamburg med en returbillet
til Kr 2800,- (for 2 stk.) og en
direkte bestilling på Costa Portals i Portal Nous, hvor vi tidligere havde
boet.
Med et fly ud af Hamburg kl. 18,00 havde vi planlagt
at køre hjemmefra kl. 12,00. Det gav rigeligt tid og alt forløb
helt efter planen. Vi landede i Palma med kun 20 min forsinkelse, men ventede
så over én time på cykelkufferterne.
En forhandling med taxichaufføren sagde € 34 til
hotellet, men undervejs kom han lige i tanke om at det kostede € 6 ekstra for
hver cykel. Vi protesterede noget, men måtte til sidst bøje os.
Hotel-receptionisten fortalte det var første nat
hotellet var åbent denne sæson, og vi huskede sidste år i
uge 7, da vi havde en lignende oplevelse. Værelset var simpelthen råkoldt,
men allieret med ekstra trøje og bukser, og klimaanlæget kørende
på fuld opvarmning – kom vi igennem og fik det hele varmet godt igennem.
Søndag d. 5. April – Palmesøndag.
Vågnede til fuld blå himmel - nøjagtig
som den skulle være. Morgenmad, og ned at få cykelkufferterne ud
på en lille solbeskinnet plads foran hotellet hvor hjul, saddel, styr,
bagskifter, osv. hurtigt blev monteret og klar til start kl. 11,00
Planen var at køre ud mod Capdell, over Gallileo
og ud til kystvejen som vi ville køre fra nord mod Andraxt. Fra Palma
Nova og mod nord har vi jo på tidligere ture lært at dette ikke
kaldes en rigtig ”bakke”. Men selv om den kun er
Forbi Calvio fik vi drejet for hurtigt fra vejen, hvilket
betød vi kørte en lille omvej, og kom til at stå midt på
nedkørslen fra ”Coll de sa Creu” (Millitærbakken), sammen med 50
andre cyklister, og vente på et lokalt cykelløb skulle passere,
men hva’ ?? vi har jo ferie – så det var blot en oplevelse mere.
Videre igennem ”Puigpunyent” over ”es Grau” i 468 m højde
hvorefter en 5 km nedkørsel bringer os frem til hovedvejen til ”Banyalbufar”. Først et lille stykke som stiger moderat, derefter
– hele tiden på god bred vej og god asfalt - falder det nedad mod Banyalbafur,
og starten på den næsten
På en dag som denne, hvor himlen er blå, hører det til en af vore favorit ture, som en af de allersmukkeste man kan køre. Vejen bugter sig langs kysten, men en konstant smuk udsigt over vandet, som man hele tiden er imellem 100m og godt 300m oppe over.
En udfordrende
tur er det samtidigt. Ca. 500 højdemeter, blot på disse
Og så var der stadig tid til en lille time på
terrassen i dagens sidste sol.
Hotellet – Costa Portals – havde vi valgt fordi vi vidste
det fungerede godt og standarden var OK. Vi havde tidligere været med
Aktiv-cykelrejser, da det eksisterede, og på Hotellet huskede man udmærket
”Aktiv”. Iflg. hoteldirektøren skyldte de dem stadig et større
beløb. Prisen jeg havde booket var inkl. morgenmad, men en hurtig forhandling
med værten viste han var særdeles villig til at få restaurationen
fyldt op her først på sæsonen. Kun € 10,- måtte vi
betale pr. dag / pr. mand for aftensmad, hvis vi ville binde os for hele ugen.
Og her skal bemærkes, der manglede ingenting. Suppe, stort salatbord og
altid 4 forskellige varme retter + dessert. Samtidigt slap vi for at skulle
jagte aftensmaden hver dag, hvilket passede os udmærket. Har du været
på cykel det meste af dagen, har man bare lyst til at sætte sig
og ”køre ind”.
Mandag d. 6 april.
Vejrudsigten var gunstig, så vi var oppe og klar
til ”den store tur” i bogstaveligste forstand. Jeg havde et ønske om,
hvis vejret holdt, at komme ned til Sa Calobra, som vi ikke havde prøvet
før.
Vi vidste det ville betyde en tur
op over ”Puig Major” (Mallorcas højeste) og i alt en tur på ca.150
km.
Kun et tyndt skylag, som hurtigt
var brændt af, gjorde at vi kørte af sted allerede kl. 09,30. Først til Cala Major og den heftige stigning op
til Genova og videre ud forbi stadion. Vi valgte den direkte vej til Soller
for at gøre turen så kort som mulig. Og selv om det er en forholdsvis
trafikeret vej, er der rimelige forhold også for cyklister. Ca. én
time senere stod vi på toppen af Soller. Det var de første 32 km,
og dagen var endnu ung. Nedkørslen mod Soller by var endnu lidt fugtig/våd
fra natten, og med tydelige grønalger i svingene (store dele af vejen
ligger i skygge hele dagen), skulle der køres lidt forsigtigt. Videre
på den hurtige nedkørsel til - og forbi Soller og opkørslen
til Puig Major starter. 825 m niveauforskel, over små 15 km. Det kan man
vel godt få én times tid til at gå med??.
De første 4 – 5 km er i rimeligt tæt bevoksning og ikke den store udsigt, hvorefter en fantastisk udsigt åbner sig ud over Sóller by. Temperaturen var 19 grader, men kunne i flere perioder i læ, snige sig op over 24 grader. En fin dag at køre denne opkørsel. Ikke mange serpentinere, men lange lige stræk der stiger jævnt. bevoksningen bliver igen tættere, men åbner sig flere steder med rigtig god panoramaudsigt.
I ca. 865 m højde kører vi ind i tunellen,
som leder os til et område, hvor vi først kører en lille
smule nedad, men ellers flere km. næsten fladt omkring 2 opstemmede søer.
Cúber og Gorg Blau er de eksotiske navne på opstemningerne. Selve
bjerget ”Puig Major” på det højeste punkt 1447 m, men vejen kommer
kun op i knap 900 m. Vi kører som i en oase i en lavning på toppen
af bjerget med en meget flot og frodig natur. Videre
ud af området gennem endnu en lille tunnel og ned til ”appelsinlunden”
– en lille frugt- og café-bod. Netop
herfra er der lige langt hjem, ca. 65 km., uanset hvilken vej vi vælger
at køre ned ad Puig Major. Men netop her var også udgangspunktet
på vort næste lille projekt – at køre de 12 km ned til ”Sa
Calobra”, og op igen. De sidste 2 gange vi har været på Mallorca,
har Puig Major været indhyllet i en sky, og vi var ikke nået så
langt. Nu var himlen blå – og det skulle prøves, selv om vi – når
vi kom op igen havde kørt ca. 90 km, og stadig ville havde lang vej hjem.
Vi havde hørt om nedkørslen, men blev alligevel
vildt overrasket. Den kan varm anbefales. Det er en stor oplevelse. Fra appelsinlunden blev vi først lidt
overraskede over at skulle op igen inden nedkørslen, men ”appelsinlunden”
ligger i ca. 600 m højde, og selve nedkørslen til Sa Calobra starter
på ”Col dels Reis” i 682 m højde.
Men så snart toppen her er passeret åbenbarer
nedkørslen sig. Et ganske imponerende syn. Først slår den
lige en 360° krølle på sig selv, hvorefter man kan følge
vejen på kryds og tværs ned gennem den smalle dal. 10 km, der falder
over 650 m. Først med udsigt til klipper, vand og forskellige vejafsnit
der på finurlig vis er hæftet til klippesiderne, og senere, når
man kommer lidt længere ned, nogle mærkværdige stenformationer,
der ser ud til at være bygget i papmaché. Undervejs ned glæder
man sig næsten til turen op igen, så man har tid til at se det hele
lidt mere nøje. ”Sa Calobra” er en lille hyggelig havn med et par restauranter
og selvfølgelig et yndet udflugtsmål, som også bringer mange
busser hertil. Desværre havde den restauration vi valgte netop solgt sin
sidste sandwich, men lidt frugt og friskpresset appelsinsaft, gør også
godt.
Små 20 minutter om at køre ned, og en god time om at køre op igen, men en god oplevelse
rigere. Noget af turen op kørte vi sammen med nogle englændere,
som det lykkedes at få med på en fællessang, mens vi kørte.
Andre har sikkert undret sig, men vi var måske lidt høje af oplevelsen.
Tilbage i ”appelsinlunden” var det tid til en Cola og
en kop kaffe, og den sandwich vi ikke fik dernede, inden vi begav os på
vej hjem.
Når man herfra kører ned mod Inca, skal
man først lige køre 5 km som stiger 100m. Herefter ca. 15 km på
temmelig dårlig vej ned forbi klostret ”Lluc” og videre
gennem ”Caimari” og ”Selva” til ”Inca”. Havde vi haft bedre tid, ville vi givet
have fundet mindre trafikerede veje, men vi havde allerede været af sted
i over 7 timer, så vi tænkte mest på at komme hurtigt hjem.
Så det var blot videre på den brede vej ind mod Palma. Et enkelt
stop i Santa Maria for at få fyldt flaskerne, og hastigt videre ind gennem
Palma’s centrum, ned til havnen og de sidste 8 km til Portal Nous. Vi havde
været af sted i over 9 timer, og så er det jo herligt bare at sætte
sig til et godt aftensbord og fylde ”depoter” igen.
156 km og 2855 højdemeter
Tirsdag d. 7 april.
Efter en lang dag, var der behov for noget mindre ambitiøst.
Vi blev enige om at køre ind til cykelhandleren, og efter et besøg
her se hvilken ”omvej” vi gad køre for at komme hjem. Efter turen i går
var vi enige om at ”ta’ en slapper”. En tur til cykelhandleren betyder først
til ”Cala Major, - med stigningen op til Genova og ud til ringvejen om Palma,
og derfra ca. ud til ”Stadion”. Turen
forbi cykelhandleren er der efterhånden lidt tradition i. Ikke fordi der
kan laves fordelagtige køb i det spanske, men snarere fordi det er meget
sjovt at se, hvad ”der rører sig” udenlands. Cykelhandleren er også
meget specialiseret i MTB, som er en stor sag hernede.
Da vi efter en tyve minutters tid kom ud igen, var alt
vådt, og små pytter rundt omkring, så et par mm var der kommet,
uden at vi havde opdaget det. Vi kørte
mod Puigpunyent og ville lade vejret bestemme, hvor langt vi skulle. Lidt vand
var der i luften, dog uden vi blev rigtigt våde, så turen gik op
over Gallileo til Capdella, hvilket fra denne side betyder 10 km der stiger
300 m. Overkommeligt – og en god tur. Fra Gallilea
er der så igen 10 km til Capdella som fortrinsvis går nedad. Turen
er i Mallorcas rigeste kommune, som man også kan se på husene her.
Fra Capdella er der bred, ny vej hele vejen til Palma
Nova, hvor vi lige måtte en tur ned igennem byen og forbi hotellet, Aquasol,
vi havde boet på de sidste par gange vi havde været på øen.
Herfra havde vi kun 3 km til Portal Nous – og så
var det selvfølgelig ind forbi supermarkedet efter et par af de gode
sandwich, som blev fortæret hjemme på terrassen, sammen med et par
gode spanske øl.
50 km og 740 højdemeter.
Onsdag d. 8 april.
Som alle dage, er det første man gør hver
dag – lige at kaste et blik ud på himlen og vejret. I dag var alt vådt
udenfor. Mange skyer, men måske lignede det mest tørvejr. Blot
går det så stærkt hernede, at det er svært at sige hvordan
det vil udvikle sig. Planen blev en halvgardering. Vi kørte nordpå
og ville undervejs se, hvordan vejret udviklede sig. Efter små 30 km,
i Esporles, skulle vi så beslutte om vi ville fortsætte nordpå
mod bjergene, eller vi evt. skulle krydse over mod øst og evt. forsøge
at køre til Orient.
Men først igen, op til Genova og over Militærbakken.
Inden vi her nåede toppen var vi allerede bekymrede for, om vi havde for
meget tøj på/med. Himlen var overvejende blå og solen varmede
bravt. Men allerede da vi kørte ned på den anden
side, var der igen et skifte. Først let støvregn, men lidt længere
nede var vi nødt til at gøre holdt for at få regnjakken
på. Efter et café besøg i Esporles, så himlen igen
fornuftig ud (dog ikke mod bjergene), så vi besluttede at forsøge
at køre Orient-turen. De betød først næsten 10 km
mod øst til Palmanyola på god bred vej, og derefter 4 km på
den meget trafikerede hovedvej til Bunyola.
Fra det øjeblik man kører fra hovedvejen
mod Bunyola, er der stort set ikke mere trafik de næste 25 km. Først
ind gennem den gamle charmerende by Bunyola, med de små gader, hvor husene
er bygget helt tæt og helt ud til kantstenen. Allerede fra Bunyola, som
ligger i 213 m højde går det opad indtil ”Coll d’ Honor” i 550
m højde. Vejret havde udviklet
sig positivt, så vi havde en rigtig god tur ind gennem dalen med de mange
oliventræer, til Orient. Alt var endnu vådt efter regnen, og at
dømme efter de mange frø’ers kvæk´en,
var det noget de rigtigt godt kunne lide.
Efter ”Coll d Honor” kører man ned til ca. 400
m højde inden man igen kører op igennem ”Orient” og op over ”Col
d Orient” i små 500 m højde. Vi havde nu kørt 58 Km og var
vel godt og vel halvvejs på dagens tur. De næste
mange km til Alaró var en lang god nedkørsel. Videre
på det næsten flade, til Sta. Maria, hvor flaskerne blev fyldt op
i en ”Eroski”. Den sidste del af vejen hjem, var ikke den mest spændende
del af turen. Det er hovedsageligt hovedvej og direkte ind gennem Palma centrum.
Og det blev ikke bedre af at regnen startede. Først
støvregn, men efterhånden ret massivt. Det rent ud sagt "høvlede ned".
Hurtigste vej hjem var ned til - og
langs havnen mod vest. I eftermiddagstrafikken og med den meget vand, valgte
vi at køre på cykelstien (vejen var glat som is), som flere steder
var helt oversvømmet og et enkelt sted forsvandt i et ½ m dybt
fossende vandløb oppe fra byen.
Temperaturen var nu faldet til 12 grader, og vi var gennemblødte
og glade ved at være hjemme igen, til endnu et vejrskifte, der gjorde
det muligt at sidde lidt på terrassen og blive varmet igennem af solen.
102Km og 1305 højdemeter.
Torsdag d. 9. april. Skærtorsdag.
Vejret,
som er vejledende for alle aktivitetere unde vor ferie, så rigtigt god
ud. Stor blå himmel, hvorfor vi straks efter morgenmaden gjorde cyklerne
rene efter gårsdagens uvejr. De var godt sølet til, men sammen
med os, var der foran hotellet, 24 Harley Davidson entusiaster som også
havde pudsekluden fremmer, måske lidt pernippen end os med at få
alt cromet til at skinne.
Vor plan var at køre den nordlige del af kysten d.v.s. op omkring Deia, og hjem over Soller. Men da vi var kørt fra sydkysten og lidt ind i landet, hvorfra vi kunne se ind over øen, kunne vi også se den beslutning måske ikke var den bedste. Alle bjergtoppe var pakket ind i store sorte skyer, som varslede ”knapt så godt vejr” i de egne. Vi fortsatte endnu lidt. Solen kunne måske nå at gøre noget ved skyerne inden vi nåede frem, men selv da vi nåede frem til Esporles, var der ingen opklaring.
Ny belslutning
!!!! Hjem – en times tid ved pollen og måske et par
timer i Palma inden aftens maden. Vi havde indtil nu haft nogle rigtigt gode
ture, og det skal altså også være sjovt. Og noget af morskaben
forsvinder altså i øsende regnvejr.
43 Km og 785 højdemeter.
I stedet blev det til et par timer i Palma, inden vi
igen var hjemme til det nu fuldt bookede hotel. Det var skærtorsdag, og
sæsonen var startet.
Fredag d. 10. april. Langfredag
Vi havde en forholdsvis ambitiøs plan for dagen,
hvor godt vejr ville være langt at foretrække. Så skydækket
der kom til syne da vi trak gardinerne fra var ikke hvad vi helst ville se.
Det så ud til at være højtliggende skyer, så vi ville
vove os af sted og forsøgte at køre turen, blot med lidt ekstra
tøj i bagagen. Turen, den samme som vi ikke kom på i går,
ville sikkert blive et stykke over 100km og over 2000 hdm.
Udgangspunkt – til Palmanova og mod nord. Allerede da vi nåede PalmaNova var skyerne lette så maget og temperaturen så meget højere at vi trode det ville betyde godt vejr. Det gjorde det også – blot ikke i bjergene, hvor vi var på vej hen. Dog skal det siges det holdt tørrt, men temperaturen var ikke meget over 10 – 12 grader C.
Til Calvia og Capdella over Galileo og Es Grau, hvor vi lige før toppen af ”es Grau” blev overhalet af det danske ungdomslandshold, som kom tordnende forbi. De boede i PalmaNova og ”es Grau” var en af stigningerne denne dag. Vores vej gik videre over ”Col di Claret” (500m) til Valdemossa. Men lige før Valdemossa drejede vi ud på kystvejen til Deia.
Vejstrækningen
her er ligesom det sydlige stykke af kystvejen, noget af det smukkeste på
øen. Og speciel for denne strækning, er de mange rigtigt gamle
oliventræer.
Selvfølgelig skulle vi også i Deia, ind
på den lille café vi plejer at gøre et stop ved, for kaffe
og bagette m/skinke/ost Herefter videre ned til Soller. Op på den kolde
side af Soller og ned mod Palma. Før
Palmanyola til S’Esgleieta og videre mod Esporles.
Lotte begyndte at klage lidt over længden på turen, men sidst over
Milibakken og hjem. Alt var lukket denne
langfredag. Således også vores lille sandwichbar, så vi måtte
nøjes med chokolade og snask – og selvfølgelig en kold ”San Miguel”.
Dagen: ca. 125 km og 2300 højdemeter
Lørdag d. 11. april
Sidste cykeldag. Fordelen ved selv at bestille fly og
hotel, er at man kan snuppe en dag mere end den traditionelle uge fra charterturene.
Jeg havde såled først bestil afrejse søndag tidligt morgen,
så lørdag var der igen en mulighed. Men efter 6 gode dage, erlysten
og motivationen måske ikke mere i top. Vejret
var udmærket, men temperatuen ikke høj. Igen ca. 10 – 12 grader.
Men vi besluttede en lille tur, hvod vi ville køre over Galilea modsat
af hvad vi plejede. Så Genoa – Militærbakken – Puigpunyent- Galilea
– Calvia – Palma Nova – Portal Nous. 48 km og 920 højdemeter. Slet ikke
så dårligt.
Påsketuren 2009 til Mallorca.: 620km - 10605 højdemeter
Og så var der blot at pakke cyklerne ned i kufferten
igen, og nyde den sidste aften i denne omgang. Taxa’en tiol lufthavnen, kommer
i morgen tidligt kl. 05,00.
Smertefrit og uden problemer at bestille uden om de gængse
rejsebureauer – og under alle omstændigheder meget billigere, hvis ikke
man har behov for de aktiviteter der tilbydes denne rejseform.