Garda med IAM. 1.-8. juni 2024

Gardasøen med IAM.   1. - 8. juni  2024

Stor format billeder ved klik på billedet

Efter flere år (helt nøjagtigt 11) gik vor klubtur igen til Gardasøen.  Mallorca, Dolomitterne og Spaniens sydkyst var testet af i de mellemliggende år, men beslutningen om igen at forsøge det smukke område i norditalien, kunne få 23 deltagere på tilmeldingslisten.

Indkvarteringen var "Sport Hotel Olimpo" som vi tidligere har beboet, og udmærker sig ved en meget hyggelig atmosfærre, god beliggenhed og som det også skulle vise sig - et ganske fortræffeligt køkken. Hotellet var booket, og hver især stod nu for deres egen transport.  Allerede lørdag middag, var de fleste ankommet, cyklerne samlet og planen var lige, på en kort tur, at prøve af om alt var som det skulle være.

Fra "Garda" gik det langs vandet til "Torri del Benaco", hvor den lille stigning til "Albisano" og "SanZeno" har sin begyndelse, og vi kunne få testet alle gear. I SanZeno (585m) var vi et par stykker der fortsatte med den legendariske stigning helt op til "Prada" (1000m), mens resten kørte panoramavejen ned til "Castelletto" og langs vandet hjem.

Vejret havde artet sig fint, og udsigten for de næste dage var også fin. Cyklen blev kørt i "garage", d.v.s. - det konferencerum hotellet havde stillet til rådighed til os, og så vi kunne glæde os til de kommende ture.

Søndag d. 2 juni.   "Muræneturen"

Morgenmads bufféen var fra 07:30, og alle mødte ret præcis, og nød at kunne indtage morgenmaden under åben himmel, omgivet af oliventræer.  Første tur var planlagt med start kl 09:00, og skulle gå ud i murænelandskabet syd for søen. Gardasøen er jo en gletchersø og landskabet mod syd, er aflejringer fra dens afløb, da isen smeltede for et par millioner år siden. Selv om det er den "flade" tur, er kendetegnet ved den nok også at det hele dagen går enten op eller ned, hvad der også ses på højdekurven.

Fra hotellet starter hver morgen med en 500m nedkørsel til vejen langs søen, som ligger i ca. 70m højde. De samme 500m og ca. 70 højdemeter  (15%) slutter også hver dag - og de er absolut sjovest nedad, om morgenen.

Vi var knapt fuldtallige endnu, men os der skulle på tur (manglede endnu 5) var som aftalt klar kl. 09:00.

Vejrudsigten var fin, med udsigt til lidt regn senere på dagen.

Fra Garda gik det langs søbredden til "Bardolino" hvor vi skulle ud i baglandet, som betyder en stigning på ca. 100 højdemeter.

Turen gik sydpå gennem "Colá" og videre til "Custoza", hvor vi gjorde et kort ophold ved "Ossariet". Et lidt makabert mindesmærke fra "Il Risorgiemento" / befrielseskrigen2 (Italiens samling) i 1848.og 1866 En krig ml. Kongen af Sardinien/Frankrig mod Østrig/Ungarn. En krig med 10 tusindvis faldne, hvis skelletter/kranier er samlet og udstillet her

10 km senere kørte vi ind i den lille by "Valeggio sul Mincio" og op til det gamle slot - Castello Scaligera" - fra 13.  århundrede. Herfra kunne vi se ned på den lige så gamle bro/dæmning - Ponte Visconteo - og den lille romantiske by "Borghetto", som var vort næste mål. "Borghetto" er en lille turist-magnet, så kun med besvær kom vi gående ind i den lille by for lige at snuse stemningen. "Mincio" (Gardasøens afløb) går lige gennem byen og skaber nogle fantastiske billeder. !

Turen fortsatte videre mod vest, hvor vi tankede vand i "Castellaro Lagusell", iflg. indbyggerne "Italiens mest romantiske landsby", og rundt om "S. Mattino di Battaglia" og "Solferino" som var genstand for en af de vigtigste og blodigste slag i uahængighedskrigen (1866). Inden vi var i "Peschiera" og herfra fulgte den direkte vej - SR49 - gennem "Lazise" og "Bardolino" tilbage til Garda.

105km / 978 højdemeter og en masse oplevelser.

Og så var der kaldt til samling, til et glas inden middagen -  nu hvor alle efterhånden havde indfundet sig, og vi var fuldtallige.

Stor format billeder ved klik på billedet

Mandag d. 3 juni.    "Ponte Veja"

Af hensyn til den lidt tvivlsomme vejrudsigt blev dagens rute valgt således vi ikke behøvede at komme højt op, og at der også var muligt af afbryde turen, og komme nogenlunde tidligt hjem i tilfælde af regn. Det skulle dog vise sig ikke at være nødvendigt, så turen blev kørt fuldt ud. Dagens mål var "Ponte Veja" i "Valpolicella", og evt. fortsætte op til "Fosse", og få den fantastiske nedkørsel der går herfra og helt ned til "Sant'Ambrogio". En nedkørsel som er oplagt at tage efter "Perri-Fosse" stigningen, men da vi ikke kunne køre denne p.g.a. stenskred, var der en god mulighed her.

Fra Garda gik det via "Bardolio" mod øst til "Sega", hvor en af mulighederne for at passere floden "Adige" er. VIdere gennem "Sant 'Ambrogio" hvor vi kort efter kørte mod nord og op i det kuperede og smukke "Valpolicalla" område. På det første stykke snoede vi os igennem frodige vinmarker, og senere gennem skovområdet ved "Molina" som er berømt for sine mange vandfald. På turen opad, lykkedes det alligevel Henrik (på trods af en helt ny Garmin 1040) at køre forkert. Det betød gruppen blev splittet i de der kørte videre mod vort mål, og de der kørte den vej vi troede Henrik var kørt. (Direkte til "Fosse")

Efter ydeligere et par små stigninger/nedkørsler og ialt tilbagelagte 48 km stod vi ved dagens mål.

Den 5 millioner år gamle natur-bro. "Ponte Veja".

Efter en kop kaffe gik det nu videre mod "Fosse", hvor vi forhåbentlig skulle mødes med "de bortkomne" som sikkert havde drukket meget mere kaffe end os.  Og herfra var det så den ventede nedkørsel. 25km som kun med én lille stigning undervejs ledte os fra næsten 1000m ned til 110m.  Forrygende. !!

Efter opsamling på det ille torv i "Sant 'Ambrogio" gik turen igen over floden "Adige" samme sted som tidligere på dagen og videre gennem "Affi"- "Albaré" - "Bardolino" og hjem. - - - Til kolde øl på terrassen!!

103km og 1701 højdemter

- til de der kørte turen.

Tirsdag d. 4 juni.   "Rundt om Monte Baldo  / Passo Santa Barbara"

Vejret havde bevæget sig i retning af "mere stabilt", så dagens plan blev at bevæge sig lidt mere op i højderne.

Dagens første 50km var langs søens bred til "Torbole", og dermed næsten flade. Kun et  kort stop i "Cassone" for lige at få et billede af verdens korteste flod. Floden "Aril" - blandt de lokale blot kaldet "Ri" - er med sine 175m den måske korteste flod i verden. I "Torbole" drejede vi fra umiddelbart efter vi havde passeret floden "Sacra", som er Gardasøens vigtigste tilløb, og kørte med cyklestien langs floden -  de 6 km til "Arco". Ved vandposten midt i byen, blev flaskerne fyldt, og vi var klar til "Passo Santa Barbara", som tog sin begyndelse i den anden ende af byen.

"Passo Santa Barbara" er en halv alvorlig sag. Over 15km når man pashøjden 1169m efter ialt 1079højdemeter. Gennemsnitsstigningen er iflg. papirerne 7,2% og stejleste 11%, men din Garmin vil flere gange vise både 15% og 16%. Og som den første alvorlige stigning på vor tur "trak den lidt tænder ud", men efter ca. 1½ time var vi alle samlet på toppen. Allerede efter 100m slog Johnny ud, og erklærede det ikke var hans dag i dag, hvorfor han ville køre samme vej retur. Alligevel ombestemte han sig, og da vi alle var klar til at køre videre/ned, trillede han, til alles overraskelse, ind i passet.

Så var der 13km nedkørsel, som bortset fra et par km med vejarbejde, opkradset asfalt og høje kanter var helt forrygende. Ned til "Loppio" hvor vi i det lille caffeteria ved kanten af nedkørslen fik klaret frokosten, inden vi kørte gennem "Mori" og på den anden side af bjerget fandt vejen/cykelstien sydpå.

Fra frokoststedet var der stadig 50km hjem. I begyndelsen fladt - langsomt faldende sammen med floden "Adige" - men både dette og de små stigninger inden vi var tilbage i "Garda" by, blev klaret uden problemer. Kun Rudi fik en gang Italiensk skæld-ud, at en dame, som ikke var enig med Rudi i , hvilken type gødning hendes køkkenhave skulle have.

132km og 1607 højdemeter

Hjemme igen var der selvfølgelig udskænkning af den daglige "energidrink", hvor alle deltog.

Vejret i bjergområder, kan jo være lunefuldt. De få regnbyger vi fik, var alle aften/nat. Men denne aften var vi nødt til at trække under tag til "dagens aperitif", som hver aften blev serveret ½ time før aftensmaden.

Stor format billeder ved klik på billedet

Onsdag d. 5 juni.      "Verona"

Med en vejrudsigt der er som den skal være, var tur-valget i dag faldet på turen til "Verona". Endvider ville de "ikke cyklende" afprøve de offentlige transportmidler og forsøge møde os på "Piazza Brà" til fælles frokost, og hold BC (Britt/Conny) cykle den direkte vej (uden stigninger).

En anden udkørsel/opkørsel fra "Garda" - fra "Bardolino" mod "Albarè", som udover at stige 150m også har 5 serpentinere. Videre helt til "Bussolengo" hvor vi første gang kørte over kanalen. Flod og kanal er adskilt længere mod nord, og har her en højdeforskel, som kan udnyttes til hydroenergi.

I udkanten af "Pescantino" kørte vi under jerbanen, og var straks efter ude i det panoramiske "Valpolicella". Kuperet og med vinstokke så langt øjet rakte. Uden om "Fumane", over dagens højdepunkt "Monte  Castelon" (410m) gennem "Merano di Valpolicella" (345m) og "Negrar" - alle kendte navne for vinkendere, og hele tiden samme udsigt - vinstok ved vinstok.

Efter ialt tilbagelagt 55km var vi igen nede langs floden "Adige", som vi fulgte over +5km, drejede ind over den gamle bro "Ponte Vecchio", og 200 m senere stod på "Piazza Brà", med alle resturationerne og det gamle "Anfiteatro"

Med fyldte maver, var det så samme vej ud af byen igen - over den gamle bro, og langs flod og kanal den hurtigste vej hjem. Lige uden for byen delte vi hold således hold BC blev lidt større/fik lidt flere at følges med hjem.

Næsten hjemme, d.v.s. lige før den heftige opkørsel til hotellet, blev det daglige tilbud om extra-tur igen fremsat. Og for en enkelt gangs skyld var der én der meldte sig (Per). Det blev så til 14km og 220 højdemeter, ekstra. 7km fladt til "Torri", 4km stigning til "Albisano" og 3km nedkørsel som slutter lige foran hotellet.  De andre havde knapt nok nået at lukke øl op inden vi var der.  Iøvrigt havde Torben fundet penge på en gammel rejse-konto, der kunne betale øl, i store glas, fra restaurationen.

113km og 1160 højdemeter (incl. "Albisano")

Torsdag d. 6. juni.               "Monte Baldo"

Så skulle det være !!   Kongeetapen !!  "Monte Baldo" !!    Men først skulle det vise sig en anden lille overraskelse. For ikke at køre den samme vej ud af området hver dag, havde jeg på kortet fundet en anden mulig vej. En ganske lille vej/cyklesti, som overraskede fælt. Den var kun 1½km lang, meeeen.... "op til 26% gispede Torben". Et par stykker måtte af og gå, og en enkelt kørte hjem (ingen navne her).  Men så måtte resten af dagen jo blive "a piece of cake". ?  (jeg sagde undskyld).

Fra "Albare" gik det den direkte vej til "Rivoli Veronese" hvor vi bl.a. passerede det gamle velbevarede fort "Wohlgemut" fra 1850, opført af Østrig/Ungarerne til forsvar af dalen.

Her kørte vi ind på cyklestien, som faktisk går helt til "Brennerpasset". Vi fulgte den over 23km til den lille by "Avio", hvor stigningen op på "Monte Baldo" til rifugiet "Granziani" begynder.

Med frisk vand påfyldt, startede vi den 22,3km lange opstigning. 1477 højdemeter og gennemsnit 6,6% Max 12%

Med så lang en distance opad, varede det ikke længe inden vi var spredt ud over hele bjerget. Da alle efterhånden var dryppet ind på det lille refugie, til kaffe og vand manglede vi dog stadig Bent. Den ene mulighed der var for at køre forkert, havde han fundet, og var endt lidt længere fremme på ruten.  På rifugiet i 1617m højde var der en kølig vind, men i solen OK, på trods a kun ca. 14C.

Næste stop var eft. yderligere ca. 10km, hvor vi først kørte 200m ned og derefter igen op i ca. 1600m højde.  "Bocca di Navene" som er kendt for sin enestående udsigt over Gardasøe.  Dog kørte vi lige op i en sky, med nul udsigt - så hurtigt videre. Herfra gik det faktisk nedad hele vejen hjem.

Fra "Bocca di Navene" havde vi 30km hjem / nedad, hvilket tog en lille time. I Spiazzi samlede vi Bent op og videre gennem "Caprino Veronese" og "Costermano".

Ialt: 99,6km og 2069 højdemeter.

Fredag d. 7 juni.        "Prada"

Vi var nået frem til sidste cykeldag, og var blevet enige om en kort tur, som bl.a. skulle gå til "Prada". Man har ikke været i "Garda" at cykle hvis ikke man har haft, mindst én tur til "Prada". Heldigvis var vejret igen fint, så som de andre dage (på nær én) kunne morgenmaden indtages udendørs

For første gang startede vi "til højre" ud fra hotellet, hvilket betyder direkte opad. Efter afkørslen mod "Marciaga" passerede vi nogle fantastiske udsigter over søen. Direkte til "Caprino Veronese",hvor opkørslen til "Prada" starter. 14km med en højdeforskel på 750m. Gennemsnit 5,7%, max 11,7%. De første 7km til "Lumini" i skov, hvorefter landskabet blev lidt mere åbent.

Og på sidste tur, skulle der selvfølgelig være tid til kaffe, så efter holdfoto, gik det nedad mod "SanZeno" til den lille Café med udsigt.

Fra "SanZeno var der mindre end 10km hjem, så alle valgte den direkte vej. Også fordi der var lagt op til fælles frokost på strandpromenaden

Turen var slut  -  alt havde spillet 100%  -  og almindelig opbrudsstemning bredte sig. Nogle var begyndt at pakke, og ville starte hjemad lige efter aftensmaden. Andre ville stå meget tidligt op, og komme afsted i den tidlige morgentrafik- og igen andre som havde valgt en enkelt overnatning mere, således der var mere ro på og fik tid til en tur ned i byen.  Og for de der ikke havde travlt, var der tid til lige at sige ordentlig farvel - i det hyggelige hjørne vi havde fundet foran Alvins og Esthers værelse.