>> "KLIK" - for store billeder <<
Efter 4 år, hvor rejseaktiviteten i klubben har været på et minimum - bl.a. p.g.a. "Corona", var der igen mod på at arrangere en tur til udlandet. Mallorca er jo altid et sikkert valg, hvilket gjorde valget lettere. Klubben har tidligere besøgt øen (2014 - 2015 - 2016 - 2017) med stor succes. Så her 5 år efter sidste succes var vi klar igen.
Meget tidligt morgen (ca. 05:00) d. 30 april, samledes vi - spændte - i lufthavnen i Billund, klar til de udfordringer den lille ø ville give os i den næste uge. Nogle for første gang - for mit eget vedkommende for 14. gang.
Flyafgang fra Billund kl: 07:00, og 6 timer senere var vi checket ind på hotellet - cyklerne var ankommet og samlet - og vi var 5 der var klar til en lille cykel-aperitif.
Millitærbakken (Coll de sa Creu) - Gallilea - Calvia og hjem til hotellet.
54 km og 1002 højdemeter. Så var vi i gang.!
I løbet af eftermiddagen fik også de sidste samlet deres cykler. De der skulle leje cykler, fik dem bragt til huse og monteret med pedaler og saddel medbragt hjemmefra, så alle var klar til start næste morgen.
Inden aftensmaden samledes vi alle kort, til en briefing om ugens forventede forløb, og planlagte ture - og så skulle vi jo også lige finde ud af hvordan hotellets "All Inclusive" fungerede. !!??!!
Søndag d. 1. Maj. "Sydlige kyst"
Første dags tur var planlagt ud langs kysten. èn af de smukkeste ture på øen, og samtidig en kuperet tur,der uden at komme op i de store højder, alligevel samler en del højdemeter. Desuden var der en mulighed for et "tilvalg" - nemlig at køre ned til den lille by "Port de Canogne". En lille og meget snørklet vej som er små 5 km og 300 højdemeter.
For evt. komme nogenlunde samlet hjem, kørte vi i 2 hold med lidt forskudt start. Det lykkedes ikke helt, for allerede efter 15 km var alle samlet på toppen af den første lille stigning. Turen fortsatte så videre gennem "Esporles" til afkørslen ned til "Port de Canogne". 10 mand kørte ned, for blot at vende den lille by - og samme vej op igen.
Herfra er der 25km langs kysten, med den ene udsigt efter den anden. Gennem de 2 små byer "Banyalbufar" og "Estellencs", hvor trafikken næsten gik i stå p.g.a. et lille marked, hvor der blev udelt smagsprøver af forskellig slags.
inden man igen drejer bort fra kysten, slutter vi lige med en lille stigning til "Coll de sa Gramola" - 2,5 km med 4,8%.
Herfra 23 km hjem, begyndende med en hurtig og super god nedkørsel til "Andratx". Og den sidste lille forhindring "Coll de n'Esteve" på kun 238m voldte ikke de store problemer.
Så gik det hjemad til de sidste par timer på ryggen / på solterrassen
91 km og 1857 højdemeter
>> "KLIK" - for store billeder <<
Mandag d. 2 maj - "Deia"
Mandagen startede med fællesfoto foran hotellet. Inden vi - igen i 2 hold - startede dagens tur. Som dagen før, startede denne dags tur direkte ind på øen, hvilket vil sige opover "Motorvejsbakken".En rigtig lille "god-morgen-bakke. Kun godt én km lang, men med stignigs% over 10%. Herefter vr der frit valg for at komme til "Esporles". Over "Galileo" og"es Grau" som betyder 2 gange op i over 400m højde - eller den kortere og hurtigere over "Coll des Tords" (276m).
Efter "Esporles" fulgte vi "MA-10", som først ledte os over "Coll d'en Claret" (498m), med en fantastisk udsigt tilbage over "Palma" og videre gennem store oliven lunde/marker, med ældgamle oliventræer. Efter at have passeret afkørslen til "Valdimossa" kommer vi til en af øens sjoveste nedkørsler. ca. 7 km som falder næsten300m. Med fremragende asfalt og stadig med masser af oliventræer - og næsten konstant havudsigt.
Byen "Deia" bliver betegnet som "Mallorcas" smukkeste by, og beliggenheden er også ganske enestående, med udsigt til Middelhavet flere steder i byen, og Serra di Tramuntana i baggrunden. Byen er også kendt for, at mange kunstnere gennem tiden har haft - og stadig har deres residens her i byen. Det fremgår også tydeligt at velstanden er højere her end andre steder.
De først ankomne til byen ville få mulighed for kaffe på den lille panramarestaurant først i byen, "Sa Font Seca" . En kamp vi tabte, og p.g.a. manglende plads, søge længere ind i byen. Udmærket Caffé, men ingen udsigt.
Næste mål for dagens tur var "Soller" hvor frokosten var planlagt. Der var kun 15 km og en lille stigning imellem (Coll den Bleda) ned til Soller, som ligger i kun 40 m højde. Nede i byen fandt vi ind i centrum til sandwich og cola
Med fyldte maver, er det så ud af byen, og op over "Coll de Soller". Først med den brede traffikerede vej op til hvor tunellen begynder (190m), og derefter de sidste ca. 5 km og 300 højdemetere til toppen. Herfra føltes det næsten ligesom det gik nedad hele vejen hjem.
112,7km og 2058 højdemeter
3. maj. - "Valdimossa"
Når vi planlægger turene, forsøger vi at ramme forskellige variationer. Vejen der går til "Valdimossa" er "MA-11" som vi nemmest rammer ved at tage ringvejen nord om "Palma" Ikke den mest interessante vej, og godt traffikeret, men går bl.a. forbi det store fodboldstadion. Efter ca. 15 km rammer vi "MA-11" og så er det stort set lige ud de næste 14km. På stor bred vej, med en del trafik, hvor de sidste 3 - 4 km stiger ca. 8%. "Valdimossa" trækker mange turister, så der er altid god trafik af busser og biler her.
Fra "Valdimossa" kørte vi så samme vej hjem - blot modsat - som vi i går kørte ud. Over "Col d'Esteve" "es Grau" og "Galilea", hvor vi på den sidste kørte helt op til kirken
>> "KLIK" - for store billeder <<
4. maj. - "Præstens tag"
Hvorfor stigningen har fået dette navn,er der vist ikke rigtigt nogen der ved. Men meget stejl - det ved alle der har kørt den.
Vi startede alle fra hotellet på samme tid, og kørte den kendte vej ud af området gennem "Genova" og op til - og over - "Millitærbakken".
Ved foden af "Præstens tag" skiltes vi. Vi var kun 7 der vovede de godt 5km, hvoraf de sidste 3 er de mest udfordrende. Stignings% op til 26%, så hastigheden er ca. 5 km/t, og der zig-zag's godt der op ad, på ikke særligt godt asfalt. Vi kommer kun op i ca. 550m højde, inden nedkørslen som påbegyndes på meget dårligt, eller slet ikke eksisterende vejbelægning, som også betød de ca. 8 km med et fald på 400m til "Esporles" tog ca. 15 min.
På torvet i "Esporles" var der så dømt kaffe. De der var kørt udenom - var for længst ankommet. Den videre færd, var "es Grau" - "Galilea" og hjem
Enhver tur har sin "Kongeetape", og dette var dagen, hvor vi bl.a. skulle bestige Mallorca's højest mulige punkt, og måske have mulighed med at udvidde turen, med en tur ned til "Sa Calobra". Den fuldstændigt enestående, smukke tur - ned til den lille havn - og op igen. En vej der udelukkende er lavet for turismens skyld.
En tur over "Puig Major" fra "Palma Nova" betyder + 140km, og udvidder du med turen ned/op til "Sa Calobra, er det +25 km og +850 højdemeter. Så alle vidste på forhånd det ville være en hård tur. Også fordi man først skal over "Coll di Soller".
Vi valgte og køre vejen ud, over "Coll des Tords" (276m) til "Coll di Soller", som vi påbegyndte med nogenlunde friske ben, efter 38km. I nogenlunde samlet flok, op over toppen, og ned i "Soller" by, til optankning/påfyldning af flasker og depoter på den lokale tankstation, inden vi fortsatte til afkørslen op til "Puig Major".
13,7 km - 826 m højdeforskel - gennemsnit 6% - max 8,9%.
En lang stigning som vi alle takler forskelligt. Derfor også stor forskel på hvor hurtig vi ankom til "Tunnel di Monáber", hvor vi samlede op, inden vi kører ind forbi de 2 søer (Cuber og Georg Blau) som er Mallorcas vandreserver.
Temperaturen her i godt 800m højde var kun ca. 10oC, og efter en lang stigning, hvor man er godt våd og svedig, bliver man hurtig kold, hvilket også fratog nogle af os, lysten til at køre ned til "SaCalcobra". Så da vi nåede "Appelsinboden", hvor beslutningen skulle tages, tog jeg med de andre "kyllinger", de 7km længere ned til "Coll de sa Batalla" , som ligger helt i læ og omkring 200m lavere, hvilket betød +20oC. Så vi varmede os i solen - med kaffe og en sandwich.
Med lidt ny energi påfyldt gik det så hjemad. Der var stadig 65 km hjem, og lidt pukler på vejn. Bl.a. "Coll de Tofla" mellem "Lloseta" og "Alaro". En lille (1,8 km med 5,7%) men dog på nuværende tidspunkt af dagen - en mærkbar forhindring. Men så snart som muligt, søgte vi på de direkte og større veje. På ringvejen om "Palma" - forbi fodboldstadion og med kystvejen tilbage.
6. Maj "Sant Elm"
Sidste dag ! Sidste tur! Aftalen var en afslappet tur i behersket tempo, lidt mindre højdemtre og god tid til kaffe i "Sant Elm". Turen derud gik gennem "Peguera" og forbi de smukke udsigter på vejen til "Port d'Andratx". Herfra er der endnu en lille forhindring på vejen til "Sant Elm". "Coll de sa Palomera" Kun 128m høj, men som mange af de andre små bakker hernede, har den nu - siden jeg var her sidst - fået et skilt med navn hvilket var nyt, men vel meget charmerende.
Fra "Sant Elm" var der 25 km hjem til hotellet, og turen ville så ialt blive 60 km. For de der havde lyst til lidt mere, var forslaget at køre fra i "es Capdella" og så lige tage "Galilea" og "Coll de sa Creu" (Militærbakken) en sidste gang. Det ville give +30 km og + 800 højdemeter. Men der var kun Helle, Henrik og undertegnede der synes om den ide.
For mit vedkommende blev det til 7 cykeldage. 645km og 12003 højdemeter
... og så var der bare at pakke cyklen ned igen, og så nyde det sidste "All inclusive" inden afgang tidligt næste morgen
Kontakt til Bjarke:
liloba@youmail.dk